Helsingissä juhlitaan tänä vuonna pysäköinninvalvonnan merkkipaalua, sillä kunnallista pysäköinninvalvontaa on tehty nyt yhteensä 50 vuoden ajan. Pysäköintivirhemaksuja on jaettu näiden vuosikymmenien aikana miljoonia.
– Kyllä niitä on valitettavasti jouduttu antamaan, arvioisin että noin 10 miljoonaa (pysäköintivirhemaksua) on viidenkymmenen vuoden aikana annettu. Sanoin ”valitettavaa” sen vuoksi, että tarkoitus olisi, että ihmiset pysäköisivät oikein, eikä näitä virhemaksuja tarvitsisi antaa, naurahtaa kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Monenlaisia selityksiä ja hätävalheita on myös vuosien varrella saatu kuulla. Autoilijan luovuus herää, kun pysäköintivirhemaksu uhkaa rapsahtaa.
– Tyypillisin lausahdus on, että minähän olin vähän niin kuin käymässä vaan tässä. Joskus selitetään että ollaan purkamassa ja lastaamassa, mutta kuitenkin on kahvikuppi kädessä ja munkkipossun sokerit suupielessä, Kossila hymähtää.
Voisi kuvitella, että pysäköinninvalvojan työpäivät olisivat täynnä katkeria kohtaamisia väärin pysäköineiden kanssa, mutta totuus on yllättävä.
– Tietysti se tunteisiin käy, kun sen virhemaksun saa ja usein virhe johtuu huolimattomuudesta ja tietämättömyydestä. Mutta palaute on usein nykyään positiivista. Meitä kiitellään ja sanotaan, että hyvä, kun teette tätä työtä. Harvoin pysäköinninvalvojat näkevät asiakasta kentällä.