Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan maanantaina tehty päätös VR:n velvoiteliikenteen lisäämisestä ei tarkoita, että aiempi päätös ostoliikenteen karsimisesta olisi peruttu.
– Kerroimme jo syksyllä, että katsomme millä mahdollisilla keinoilla pystymme ylläpitämään palvelua näillä yhteysväleillä, josta ostoliikennettä lakkaa.
Yksi keino, josta kerrottiin jo hallituksen välikysymysvastauksessa lokakuussa on se, että VR ajaa lisää velvoiteliikennettä, Berner sanoi.
– Ostoliikennettä koskevaa päätöstä ei ole peruttu, eli budjetti ja kehys pysyvät samoina.
Velvoiteliikenteen junavuorojen määrä ja aikataulut voitiin Bernerin mukaan sopia VR:n kanssa vasta kun selvisi, mitä muita yhteyksiä reiteille markkinaehtoisesti syntyi. Käytännössä kyse on bussiliikenteestä.
Nyt VR:n kanssa tehty sopimus on voimassa vain joulukuulle asti. Takaraja johtuu Bernerin mukaan siitä, että tämän kevään aikana selviää, millä ehdoilla junaliikenne voidaan avata kilpailulle.
– Vuodesta 2017 alkaen junaliikenteessä on toivottavasti jo muitakin toimijoita, eikä VR:llä ole myöskään täydellistä monopolisuojaa.
– VR:n kanssa neuvotellaan silloin uudelleen se osto- ja velvoiteliikenne, mitä ajetaan, ja valtiolla on mahdollisuus kilpailuttaa liikennepalvelut myös muilla. Pelikenttä on ihan erilainen ensi vuoden alusta, Berner sanoi.