Suosituimmat valmistujaislahjat eivät välttämättä enää ole kalliita designtuotteita.
Helsingin Stockmannin lahjapalvelun myyjä Maarit Takalan mukaan valmistujaislahjoissa on havaittavissa sama trendi kuin häälahjoissakin:
– Vähemmän materiaa, enemmän elämyksiä.
Takala kertoo elämysten kaipuun kasvaneen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Elämyksiä Stockmannilla tarjotaan lähinnä lahjakorttien muodossa.
Takalan mukaan suosittuja ovat esimerkiksi kylpylöihin ja tapahtumiin ostetut lahjakortit. Jopa extreme-elämyksille, kuten laskuvarjohypyille, on kysyntää.
Myöskään Sokoksen ryhmäpäällikkö Galina Andrejevin mielestä valmistujaislahjan arvoa ei enää mitata rahassa, vaikka perinteinen rahakirjekuori onkin entistä suositumpi lahja.
– Vähällä rahallakin saa ihan kivan lahjan, koska nimenomaan muistaminen on tärkeää, eikä se, että mitataan euromäärissä kuinka arvokkaan lahjan on tuonut.
Klassikot pitävät silti pintansa
Vaikka elämyksiä ja muistoja arvostetaankin, ovat vanhat klassikot, kuten korut ja astiastot, edelleen suosittuja lahjoja. Esimerkiksi Marimekon ja Iittalan suomalaista desingia arvostetaan yhä.
– Nuorempi polvi varmaan ostaa toisilleen enemmän niitä elämyslahjoja, ja ehkä aikuiset ihmiset ostavat enemmän niitä perinteisempiä, pohtii Andrejev.
Takalan mukaan myös isoilla kodinkoneilla, kuten yleistoimikoneilla ja kahvinkeittimillä, on entistä enemmän kysyntää.
– Ruoan valmistaminen itse alusta asti ja kahvihifistely ovat aika trendijuttuja nykyään, kertoo Takala.
Tänä vuonna toivottuja lahjoja kummassakin tavaratalossa ovat myös Suomi 100 -juhlavuoden erikoistuotteet. Andrejev uskoo, että Suomi 100 -tuotteiden menekki perustuu niiden tarjoamiin muistoihin.
– Jää muistikuva siitä, että sinä vuonna, kun valmistuin, täytti Suomikin sata vuotta. Tämä kytkentä aikaan on ollut ehkä näissä Suomi 100 -tuotteissa se kiva asia.
Toukokuu on toinen joulu
Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkasen mukaan kesä ja joulu ovat erikoiskauppojen aikaa. Silloin niiden tarjoamat kulutushyödykkeet, kuten vaatteet, korut ja kirjat, käyvät parhaiten kaupaksi. Loikkasen mukaan joulun sesonki on tärkein, mutta ei alkukesääkään ei pidä väheksyä.
– Toukokuu on sillä tavalla erikoiskaupan toinen joulu, että vaatteita ostetaan valmistujaisjuhliin.
Koko maan talouden mittakaavassa valmistujaisten aika ei kuitenkaan kasvata erikoiskaupan liikevaihtoa merkittävästi. Perinteisen rahalahjan yleistyminen on tähän yksi osasyy.
– Raha on yleistynyt niin paljon lahjana, että se on esimerkiksi vähentänyt kulta- ja kelloliikkeiden tuottopiikkiä, kertoo Loikkanen.
***
3:19