Suomalaisen Työn Liiton mukaan ennakkoon pelättyä myynnin notkahdusta joulumarkkinoilla ei välttämättä tulekaan.
Tänäkin vuonna joulupaketteihin kääritään kotimaisia tekstiilejä ja kodintarvikkeita. Parhaillaan käsillä on monelle yritykselle vuoden tärkein myyntisesonki.
Toistaiseksi vaikuttaa, että elinkustannusten noususta ja inflaatiosta huolimatta joulumyynti on lähtenyt liikkeelle pelättyä paremmin.
Suomalaisen Työn Liitto kertoo, että marraskuun lopun Black Week -alennuskampanjoiden aikaan saadun luottokorttitiedon perusteella vaikuttaa siltä, että ostaminen on lähes samalla tasolla kuin viime vuonna.
– Eli merkit ovat tällä hetkellä yllättävänkin hyvät ja itseasiassa ennakoivat, että nyt joulukaupan osaltakaan ei välttämättä tule sellaista notkahdusta kuin on pelätty, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Lausalan mukaan pieni riski tällä hetkellä piilee siinä, että suomalaiset vähentävät palveluiden ostamista.
– Jos miettii suomalaista työtä ja työllisyyttä, palvelut ovat kaikki kaikessa. Ei todellakaan toivota tapahtuvan sitä, että palvelulahjoista nipistetään. Sellaisista, joita voidaan vaikka lahjakortin muodossa ostaa.
"Joulua halutaan rakentaa"
Suomalaisyrityksissä luonnollisesti toivotaan, että jouluostoksilla käännyttäisiin kotimaisten tuottajien puoleen. Vajaat 40 työntekijää työllistävällä Lapuan Kankureilla on kaksi myymälää Suomessa, Lapualla ja Helsingissä.
Helsingin liikkeen läheisyydessä avautuneet Tuomaan joulumarkkinat ovat alkaneet tuoda asiakkaita myös kivijalkaliikkeeseen.
– Marraskuun puolella tuntui siltä, että ihmiset olivat epävarmoina, ja ovat edelleen, mutta joulua halutaan silti rakentaa, kuvailee myymäläpäällikkö Johanna Kerttula tunnelmia.
Kotimainen naisten- ja lastenvaateyritys Papu Design on myös kasvattanut myyntiään kivijalkamyymälässään viime vuodesta, jolloin myyntiä rajoittivat vielä koronarajoitukset.
– Asiakaskäyttäytymisessä on selkeää muutosta. Viime syksynä verkkokauppa veti paremmin, nyt ihmiset ovat palanneet kivijalkaan. Mutta riittääkö ihmisten ostovoima, se jää nähtäväksi, sanoo Papu Designin toimitusjohtaja Anu Vauhkonen.
Vauhkosen mukaan Papu Designin Black week -kampanja onnistui tänä vuonna niin, että marraskuun loppupuolen myynti oli viime vuotta suurempaa. Muutkin alennuskampanjat ovat saaneet kuluttajia liikkeelle.
– Silloin tavaraa saadaan liikkeelle. Ihmiset selkeästi harkitsevat etenkin kalliimpien tuotteiden kohdalla enemmän ennen ostopäätöksiä, Vauhkonen kuvailee.
Kotimaisuus tärkeä ostokriteeri
Ostoksilla olleet asiakkaat pitävät kotimaisuutta tärkeänä ostokriteerinä joululahjaostoksilla.
– Olen itse yrittäjätaustaisesta perheestä, minkä takia on tosi tärkeää tukea suomalaista työtä. Ehkä tulee tänä vuonna ostettua vähemmän lahjoja, mutta yritän ostaa laadukasta, jotta se kestäisi mahdollisimman hyvin. Tykkään esimerkiksi suomalaisesta muodista, ja lastenvaatteet pyrin aina ostamaan kotimaisina, kertoo ostoksilla ollut Maija Piekkala.
Lapuan Kankureiden hyllyjen äärellä tuotteita silmäillyt Moona Tikka kertoo haluavansa varsinkin näinä aikoina tukea pieniä myymälöitä.
– Varmaan tänä vuonna hieman harkitummin käyttää rahaa, mutta tuskin se lahjoissa ihan hirveästi näkyy, hän sanoo.