Moni hautaustoimisto jättää verkkosivuillaan kertomatta palveluidensa hinnat tai ne esitetään puutteellisesti. Lainsäädäntö on kuitenkin yksiselitteinen.
Kaikkien tuotteiden ja palveluiden hintatiedot tulee olla esillä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies kehottaakin hautausalan yrittäjiä ottamaan asian vakavasti.
Elina Meijula-Laaksonen ja Sirpa Thil esittelevät Helsingin Hautaushuollon verkkosivuja. Sinne lisättiin pari kuukautta sitten tieto edullisimman hautauksen hinnasta.
– Halusimme tuoda kuluttajalle esille, mikä on se minimihinta, millä ihminen pyritään hautaan saattamaan. Tietenkin siitä paketista ylöspäin vaihtoehtoja löytyy enemmänkin, Thil kertoo.
– Se on se asiakaslähtöisyyteen vastaaminen. Hyvin paljon asiakkaat soittelevat ja lähettävät sähköpostia. Asiakkaat ovat tänä päivänä hintatietoisia ja kilpailu alalla on kovaa. Haluamme olla avoimia asioiden suhteen ja niin varmasti kaikki muutkin, jatkaa Meijula-Laaksonen.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan pelkkä pakettihinnan ilmoittaminen ei kuitenkaan riitä.
– Kyllä tällaisia pakettihintoja voidaan ilmoittaa esimerkinomaisesti, mutta kyllä lisäksi täytyy olla kaikkien tarvittavien palveluiden hintatiedot, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo.
Elina Meijula-Laaksonen kertoo, etteivät he ole koskaan saaneet tietoa hintojen ilmoittamisen pakollisuudesta.
– Me aloitimme tässä kesäkuussa eikä tätä tietoa ole meille tullut, Meijula-Laaksonen ihmettelee.
Ohjeistus lähetetty liitolle
– Sääntöjen pitäisi olla tuttuja, lakimies Väänänen huomauttaa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus on lähetetty Suomen Hautaustoimistojen Liitolle, mihin myös Helsingin Hautaushuolto kuuluu.
– Tänne on vuosia sitten lähetetty yksi kirje aiheesta eikä mitään muuta yhteydenottoa ole tullut sen jälkeen, vastaa Suomen Hautaustoimistojen Liiton puheenjohtaja Kyllikki Forsius.
– Meidän jäsenistölle on mennyt tämä ohje ja olen itse huomauttanut tästä nyt useamman kerran, että tarkistakaa, kuinka hintojen pitää näkyä verkossa. Verkkomainonta on suhteellisen uutta, niin ei ole ehkä tiedostettukaan, miten tarkasti hinnat pitää laittaa.
– Mahdotonta meidän on kuitenkin puuttua yhden yrittäjän toimintaan. Me emme voi mennä laittamaan hintoja heidän verkkosivuilleen. Se pohjautuu tietysti siihen, että yrittäjä itse vastaa siitä, myös hautausalan yrittäjänä toimiva Forsius sanoo.
Suomessa on noin 500 hautaustoimistoa, joista yli 300 kuuluu liittoon.
"Ala on nukkunut tässä"
Hautausalan suuri toimija on HOK-Elanto Hautauspalvelu, joka järjestää pääkaupunkiseudulla yli kolmanneksen hautajaisista.
Hautauspalvelussa on ollut tällä viikolla ruljanssi, kun satoja tuotteita kuten arkkuja ja kukkalaitteita on kuvattu uusia verkkosivuja varten.
-Meillä on tahtotila uudistaa nykyaikaiseen malliin ja hyvin läpinäkyvään malliin. Meillä tulee olemaan kaikki tuotteet esillä, kaikki palvelut esillä ja tietysti kaikki hinnatkin esillä, HOK Elanto Hautaus- ja Lakipalveluiden ketjunjohtaja Mika Heikkinen kertoo.
Lainsäädäntö on ollut tiedossa jo pitkään, miksi vasta nyt?
- Noin vuosi sitten aloitimme verkkosivujen uudistushankkeen ja silloin tämä oli ilmiselvää, että hinnat ja palvelut ovat esillä. Perinteinen ala on nukkunut tässä ja liikkunut hitaasti, mutta meidän tahtotila on liikkua nopeasti, Heikkinen vastaa.
Hintojen ilmoittamista valvoo kuluttaja-asiamies.