Lainvastaista markkinointia on meneillään valtavat määrät, kerrotaan Kuluttajaliitosta. Jos lainrikkomus huomataan, yritykset pääsevät helposti pälkähästä. Moni asiakas tyytyy sanaan "hupsis", kertoo liiton lakimies.
Kylkiäiskauppa ja lisäetumarkkinointi on kuluttajansuojalaissa sallittu. Tarjouksesta tulee kuitenkin käydä ilmi sekä päätuotteen että kylkiäisen arvo.
Näytän Kuluttajaliiton johtavalle lakimiehelle Tuula Sariolle esimerkin tuoreesta kylkiäismainonnasta. Kyseessä on Silmäaseman lupaus elinikäisestä mahdollisuudesta saada silmälasit puoleen hintaan, jos ostaa kyseisen yrityksen kaihileikkauksen.
– Tarjous ei täytä kuluttajansuojalain määräyksiä hinnan ilmoittamisesta, sanoo Sario.
– Mainoksessa luvataan elinikäinen oikeus johonkin. Kenen elinikäinen? Se ei voi olla asiakkaan elinikä, vaikka niinhän sen asiakas tulkitsee, koska liike voi mennä esimerkiksi konkurssiin. Se on sinänsä jo harhaanjohtavaa.
"Käytännössä rangaistuksia ei ole"
Lisäksi lain mukaan tarjouksesta pitäisi ilmetä kaikki kuluttajan taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeelliset tiedot.
– 50 prosentin alennus määrittelemättömästä hinnasta on epämääräinen. Jos ajatellaan, että kyseessä on yhdistetty tarjous, eli että vip-jäsenyys on kylkiäinen, olisi myös kylkiäisen hinta ilmoitettava, ei pelkkä alennusprosentti, jatkaa Sario.
Lakimiehen mukaan lainvastainen mainonta on tyypillistä.
– Sitä on kaikkialla ja koko ajan. Hintatieto puuttuu, alennus ilmoitetaan väärin, Sario kertoo.
– Osa väärinkäytöksistä on rajumpaa, osa miedompaa.
Kuluttajaliitto pitää ongelmallisena sitä, että valvonnan puutteen lisäksi rikkomuksista ei Sarion mukaan rangaista.
– Käytännössä rangaistuksia ei ole. Poliisi ei puutu edes törkeimpiin, koska ei ole voimavaroja.
"Asiakkaan osa heikko"
Mainoksen näkijän eli potentiaalisen asiakkaan oikeudet eivät ole Sarion mukaan kummoiset.
– Asiakkaan osa heikko. Vahvat kuluttajat voivat vaatimalla saada hyvityksen, mutta suuri enemmistö tyytyy elinkeinonharjoittajan toteamukseen, että "hupsis".
Mahdollisuutena toki on jatkaa asiaa riitalautakunnassa.
– Tietysti asian voisi viedä kuluttajariitalautakuntaan. Mutta kuka viitsii ryhtyä vuosia kestävään kinaan muutaman kympin vuoksi? kysyy lakimies.
Kuluttajariitalautakunnan päätös on suositus. Sarion mukaan elinkeinonharjoittajan ei ole sitä pakko noudattaa.
Silmäasema selvittää asian
Silmäaseman mukaan kyseinen mainos on ennen kaikkea reilu lupaus asiakkaalle.
– Tällä kaihileikkauksen kokonaishinnoittelulla olemme halunneet edistää leikkauksen jälkeistä hoitoa tarjoamalla asiakkaille heidän tarvitsemansa silmälasit alennettuun hintaan. Tämä on lupaus, jonka me voimme asiakkaalle antaa, kertoo Silmäaseman markkinointi- ja viestintäjohtaja Kati Räihä.
Räihä muistuttaa, että he haluavat aina noudattaa voimassaolevia lakeja ja ohjeistuksia.
– Lääkäripalveluiden markkinointia valvoo Lääkäriliitto. Olemme tehneet nämä toimenpiteet siinä käsityksessä, että ne noudattavat Lääkäriliiton ohjeita. Emme ole saaneet miltään taholta huomautusta mainoksestamme, sanoo Räihä.
Silmäasema aikoo selvittää asian ja "muuttaa viestintää vallitsevien ohjeiden mukaiseksi, jos se on tarpeen".
Poliisi: Valvonta ei ole ydintehtävä
Poliisi ei näe tilannetta ongelmallisena.
– Poliisihallituksen tietoon ei ole saatettu erityistä ongelmaa mainonnan lainmukaisuuteen liittyen. Mainonnan lainmukaisuuden valvonta ei kuitenkaan kuulu poliisin ydintehtäviin, joten kyseiseen tarkoitukseen ei ole lisäresurssitarpeita, kertoo Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Lausmaa.
Poliisihallitus ei allekirjoita väitettä siitä, että markkinointirikkomuksista ei rangaistaisi.
– Rikoslaissa säädetään elinkeinorikoksista, joihin kuuluvat muun ohella markkinointirikokset sekä kilpailumenettelyrikos. Käytännössä seuraamuksena lienee yleisimmin sakkorangaistus. Rangaistus voidaan tuomita myös oikeushenkilölle eli yritykselle, kertoo Lausmaa.