Suomalaisyhtiöt ovat olleet jo viidellä vuosikymmenellä aktiivisesti mukana sponsoroimassa F1-kuljettajia ja -talleja. Mitä mainospaikka autossa maksaa ja mitä kaikkea muuta formulasponsorointi sisältää?
Jutun videolla kattavasti suomalaisen F1-sponsoroinnin historiaa. Lisäksi Kempin entinen toimitusjohtaja Anssi Rantasalo kertoo muun muassa lajissa toimimisen kustannuksista sekä taipaleestaan Valtteri Bottaksen sponsoritiimissä.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Viime vuoteen asti Kemppi Oy:n toimitusjohtajana toiminut Anssi Rantasalo on nähnyt sponsoritoimintaa Valtteri Bottaksen tukijoukoissa nastolalaiskuskin noustessa pikkuformuloista Williamsin kautta Mercedeksen tehdaskuskiksi.
Jutun videolla Rantasalo esittelee grafiikan avulla, mitä karkeasti arvioiden paikka esimerkiksi auton kyljessä tai keulassa maksaa.
Rantasalon mukaan yhteistyökuvioita ei voi mitata pelkästään maksetuista mainospaikoista, sillä paketteja on hyvin erilaisia.
– Suomi on tyypillisesti tällainen b-to-b-markkinoiden (yritykseltä yritykselle), teollisia palveluita ja hyödykkeitä valmistava maa ja täällä on kuluttajabrändejä ollut aina vähemmän.
– Se johtaa vain siihen, että sen tarran merkitys autossa tai haalarissa ei ole itse asiassa se juju, vaan paljon laitetaan sen varaan, mitä saadaan aikaiseksi siellä kulissien takana, Rantasalo kertoo.
LUE MYÖS: Antti Aarnio-Wihuri F1-sponsoroinnista: ”Tämä on kallista leikkiä”
Hitsauslaitteita, -ohjelmistoja ja -palveluita tuottava Kemppi on toimittanut F1-talleille myös omaa osaamistaan, joten kyse ei ole pelkästään rahan pumppaamisesta mainoksia vastaan.
– Minä kannustaisin ajattelemaan niinkin, että se ei välttämättä ole aina rahaa. Siellä voi liikkua hyödykkeitä, palveluita, ohjelmistotuotteita tai jotakin muuta asiantuntemusta tallien suuntaan. Kannattaa miettiä, onko yrityksellä jotain muutakin tarjottavaa kuin raha, Rantasalo muistuttaa.
F1-tallit ottavat toki kaikki yhteistyökumppaniksi pyrkivät huomioon, mutta joillakin firmoilla edellytykset täydelliseksi sponsoriksi ovat toisia paremmat. Rantasalo tiivistää nyrkkisäännön kolmeen sanaan: teknologia, maailmanlaajuinen ja vauhti.
– Sopii periaatteessa kaikille, mutta jos haluaa happotestin, niin kolme sanaa, jos löytyy firmasta, palvelusta tai tuotteesta: technology, global ja speed, niin silloin on jo aika hyvä matchi.