Kassamagneettifilmeistä tuttujen robottien aika on täällä – mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Suomalaisen tietotekniikkayhtiö MPY Palvelujen CDO Harri Takala selittää blogitekstissään, mitä robottien aika merkitsee.
"Robotit ja tekoäly ovat tulleet meille tutuiksi vuosikymmeniä sitten.
Me muistamme Tähtien Sodan R2D2:n, joka kykeni yksinkertaisten pyyntöjen perusteella toteuttamaan monimutkaisia tehtäviä, kytkeytymään erilaisiin ohjausjärjestelmiin ja pelastamaan päivän sekä sankarit Imperiumin kynsistä.
Me muistamme RoboCopin, jonka ihmiskehoon istutettiin erilaisia piirisarjoja ja ohjelmistoja, sekä ylivertaisia materiaaleja ja kykyjä alamaailman kauhuksi.
Me muistamme Terminaattorin ja Skynetin – oppivan tekoälyjärjestelmän, joka korvasi ihmisen puolustusjärjestelmien hallinnassa, ja tuli muutamassa viikossa tietoiseksi itsestään koneoppimisen kautta ja päätti puolustautua Neuvostoliiton lisäksi myös ihmistä vastaan. Sen jälkeen se pitikin entistä Kalifornian pormestaria kiireisenä neljän elokuvan ajan.
Tarinat tulevaisuudesta ovat toimineet meille inspiraation lähteenä, mutta samalla olemme myös hymyilleet niiden utopistisuudelle ja epärealistisuudelle. Nyt olemme kuitenkin astumassa maailmaan, jossa tämä kaikki on lähempänä kuin kenties uskallamme ajatellakaan.
Teknologian kehitysnopeus on tänä päivänä nopeinta, mitä se on koskaan maailman historian aikana ollut. Me murramme päivittäin raja-aitoja ja esteitä eri osa-alueilla, jotka vievät meitä aina vain lähemmäksi tilannetta, jossa tekoäly, koneoppiminen ja robotiikka ovat todellakin murtautumassa jokapäiväiseen elämäämme.
RDA ja RPA – vaiko ihan perinteinen automaatio?
Neuvotteluhuoneissa ovat viime vuosina alkaneet yleistyä uudet lyhenteet RDA ja RPA. Niitä heitellään organisaation kehittämisen strategiakeskusteluissa ja teknologiaseminaareissa. Ne, jotka eivät ole ehtineet kirjainyhdistelmiä opetella, kiittelevät taas IT-jargonista epäillen, että taas joku vanha asia on tarroitettu jollakin trendirytmillä, johon johto on hullaantunut. Ja kyllähän se vähän näin onkin. Tämä on isoilta osin ihan tavallista automatisointia.
RDA:lla (Robotic Desktop Automation) tarkoitetaan käyttäjäohjattua automaatiota, jossa joitakin työvaiheita avustetaan ohjelmistorobotilla. Se voi olla konkreettisesti vaikka jokin nappula ERP:ssä, joka tekee tietyt työläät rutiinit automaattisesti ja käyttäjä jatkaa työtä tämä jälkeen.
RPA (Robotic Process Automation) on puolestaan hieman pidemmälle viety kokonaisuus, jossa käyttäjän roolia on vähennetty ja ohjelmistorobotti tekee koko prosessin itsenäisesti.
Molemmissa malleissa on paljon pinnalla ja menetelmissä malleja, joissa automaatiolla käytännössä jäljitellään tai kopioidaan ihmisen työ eli ohjelmistorobotti toimii saman käyttöliittymän kautta kuin ihminenkin – vain nopeammin ja ilman virheitä. Tähän malliin on runsaasti perusteluja muun muassa käyttöönoton nopeuden ja tietoturvallisuuden kautta, mutta ei voi välttyä ajatukselta, että tässä tuunataan hevoskärryjä sen sijaan, että mietittäisiin automobiilin rakentamista.
Skynetin syntymistä ei ole tarpeen pelätä näissä mallissa. Kone on tyhmä kuin saapas.
Tekoäly ja koneoppiminen vievät tulevaisuuteen
Tilanne muuttuu, kun prosessiautomaation tehostamiseen suunniteltujen ohjelmistorobottien taustalle aletaan rakentaa tekoälyä – ja tällekin on se hieno lyhenne AI (Artificial Intelligence). Tämän avulla robotti kykeneekin tekemään päätöksiä sumeammin ilman, että sille on ohjelmoitu täsmälleen kyseessä oleva yksinkertainen skenaario. Kun tähän vielä lisätään koneoppiminen mukaan, päästään pykälää korkeammalle. Koneoppimisessa robotti hyödyntää erilaisten toistojen kautta syntynyttä dataa ja pystyy hyödyntämään aikaisempien tapahtumien seurauksia, sekä niihin liittynyttä informaatiota. Robotilla on tässä selkeä etu ihmiseen – sen ei ole tarvinnut itse oppia näitä, vaan sille voidaan vain ladata täydentävää tietoa. Ja jos oppi onkin väärä, poistaa se.
Robottien toimintaan voidaan lisätä myös uusia kerroksia ja samanaikaisia tehtäviä, jolloin yhtäkkiä ollaankin aivan toisenlaisessa todellisuudessa. Olemassa olevalle robotille annetaan lisää muistia, muutama lisäprosessori ja kasa uusia prosesseja suoritettavaksi. Kun meille tulee lisää asiakkaita, soitetaanko HR:ään vai laitetaanko postia CRO:lle? Tämä ei ole vielä kovin tuttu lyhenne, mutta varmasti yleistyy: Chief Robotics Officer. Ja se on kuuma käyntikortti.
Tietohallinto johtaa tekoälyä ja robotisaatiota
Tietohallinnossa on meneillään murros, jossa ollaan siirtymässä lähemmäs ja syvemmälle liiketoimintaan. Tietohallinnon tehtäväksi on useaan otteeseen todettu liiketoiminnan tukeminen. Sekin on monessa tapauksessa vain paljon rohkeita lupauksia. Mitä jos unohdettaisiin liiketoiminnan tukeminen ja siirryttäisiin liiketoiminnan vetämiseen? Tulevaisuuden tietohallinto rakentaa mahdollisuuksia ja toteuttaa roboteillaan ja tekoälyratkaisuillaan asioita, joita liiketoiminnassa tarvitaan. Se ei johda IT-ihmisiä, vaan robotteja, ja hallitsee datapilviä, joihin tekoäly nojaa.
Tietohallinto sulautuu osaksi liiketoimintaa ja muodostuu liiketoiminnan tärkeimmäksi tekijäksi. Ehkä me emme siinä vaiheessa enää puhu tietohallinnosta, vaan joku trendsetter on keksinyt jonkin hienon uuden nimen sille. Yhtä kaikki, me teemme silloin oikeita asioita.
Hasta La Vista, Baby!
Jos sinulla ei ole tietohallintostrategiassasi sisällä robotisoitavia prosesseja, tekoälyn hyödyntämiseen liittyviä hankkeita ja vahvaa liiketoiminnan kehittämistä, on syytä kutsua tietohallinnon ohjausryhmä palaveriin. Tulevaisuus on nyt ja sitä on alettava tehdä myös sinun organisaatiossasi. Sinne ei tarvitse tukkia niitä trendikkäitä termejä, vaan oleellista on saada aikaan tuloksia ja edetä asiassa. Vaikka vain pienillä askeleilla kokemusta hakien ja poimien niiden hedelmiä.
Maailma ei ole valmis, eikä sitä Skynetia tarvitse pelätä, mutta tähän suuntaan tietohallinnon tulee mennä juuri nyt. Niille, jotka jäävät katselemaan, on tarjolla vain Kalifornian entisen pormestarin one-liner:
Hasta La Vista, Baby!"