Mitä tehdä, jos laskut jäävät postilakon vuoksi saamatta? Lakimies vastaa

itella posti
Lehtikuva
Julkaistu 24.11.2015 11:57
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Valtakunnansovittelija Minna Helle kertoi tänään, että postin työkiistasta saattaa tulla pitkä riita. Jos lakko kestää niin pitkään, että laskut jäävät saamatta, niiden maksamista on lakimiehen mukaan kohtuutonta vaatia.

Jos lakko kestää kaksi viikkoa on mahdollista, että laskut eivät tule perille ennen niiden eräpäivää.

Kuluttajaviraston lakimiehen Jukka Kaakkolan mukaan tällaisissa tilanteissa on tärkeää, että laskuttajalta löytyy ymmärrystä kuluttajien tilannetta kohtaan: saapumatonta maksua on vaikeaa maksaa.

– Jos laskua ei ole saanut, maksuvaatimuksia voi pitää laskuttajan puolelta kohtuuttomina.

Siinä tapauksessa, että laskuttaja lähettäisi huomautusmaksun, asiasta kannattaa kuitenkin reklamoida sen sijaan, että lisämaksun vain jättäisi maksamatta kohtuuttomana. Muuten asiasta voi tulla lisäseuraamuksia.

– Mikäli reklamaatio ei mene läpi, tulisi ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvontaan, jossa tilanteeseen annetaan tapauskohtaisia ohjeita, Kaakkola ohjeistaa.

Jos lasku saapuu perille, mutta maksuaika lyhenee lakon vuoksi huomattavasti, lisäajasta laskun maksuun kannattaa sopia laskuttajan kanssa.

Posti- ja logistiikka-alan unionin lakko alkoi viime viikon torstaina, kun uudesta työehtosopimuksesta ei päästy sopuun. Erimielisyyksiä on muun muassa ruuhkatyöjärjestelyistä, työajoista ja palkkausjärjestelmästä.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa