Valtteri Bottaksen mestarillinen suoritus viime viikonlopun Turkin GP:ssä sai selostaja Niki Juuselan kysymään C Moren studiossa ison kysymyksen: Jättääkö tämä jotain jossiteltavaa Bottaksen Mercedes-aikakaudesta?
Bottas luonnehti viikonlopun esitystään yhdeksi uransa parhaista, ja suomalainen sai muutenkin suitsutusta laajalla rintamalla.
Hän oli aika-ajossa niukasti toinen tallitoverinsa Lewis Hamiltonin takana, mutta kun brittimestari sai kymmenen lähtöruudun rangaistuksen moottoripäivityksestä, Bottas lähti paalulta puolustamaan Mercedeksen asemia Red Bullin Max Verstappenia vastaan.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Lewis Hamiltonin (vas.) ja Valtteri Bottaksen lähes saumaton yhteispeli on tuonut Mercedekselle tallimestaruuksia, mutta kuljettajien puolella Hamilton on ollut ylivoimainen. Bottaksen Mercedes-uraa on jäljellä vielä kuusi kilpailua ennen siirtymistä Alfa Romeon väreihin.2021 Formula One World Championship Limited
Startissa Bottas piti muut selvästi takanaan ja karkasi ylivoimaiseen voittoon ilman minkäänlaisia ongelmia.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen voittotyyli nosti epäilykset esiin – Red Bull vaatii tutkintaa Mercedeksen hämmentävästä vauhdista
Täydellinen suoritus synnytti mielenkiintoisen keskustelun C Moren F1-studion Nikin nopeat -osiossa. Bottas ajaa nyt viidettä ja viimeistä kauttaan Mercedeksellä, mutta hän ei ole tuona aikana pystynyt laittamaan Hamiltonia kertaakaan todella ahtaalle mestaruustaistossa.
Aika-ajosuoritukset osoittavat, että suomalaisella riittää vauhtia ja taitoa. Saiko suomalainen siis ulosmitattua kaiken mahdollisen Mercedes-taipaleellaan?
Juusela nosti esiin nykyformuloissa hyvin merkitsevän rengaspuolen, ja asiantuntija Toni Vilander iski kiinni. Hän on huomannut, että Bottas sortuu välillä yliyrittämiseen, sillä Hamilton on tallikaverina kovin mahdollinen testi.
– Kisoissa raivo ja näyttämisen halu on (Bottaksella) niin kova, että rengas ei pysy siinä vauhdissa mukana. Laji on siinä mielessä hyvin poikkeuksellinen ja mielenkiintoinen, että välillä kuljettajan 75-prosenttinen suoritus antaa paremman suorituskyvyn renkaasta. Kun pusket renkaan rajan yli, silloin on menty no mands landille. Sieltä ei pääse enää takaisin, muun muassa legendaarisen Le Mansin kahdesti urallaan voittanut Vilander aloittaa.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton oli menettää hermonsa – tuhahti tallilleen kuin Kimi Räikkönen konsanaan
– Hyvin kuvaavaa on se, että kun (Bottaksella) kaikki sujuu hyvin, se sujuu tosi hyvin. Mutta sitten kun on jokin pieni ongelma, niin siitä tulee paljon isompi kuin Lewis Hamiltonin tapauksessa. Niitä kertoja, että Valtteri olisi pystynyt kääntämään kisan huonomman puolikkaan jälkeen paremmaksi, ei ole nähty hirveästi.
Pääkuvan video: Miksi Bottas sitten loisti Turkin GP:ssä? Vilander ja toinen asiantuntija Ossi Oikarinen ottavat kantaa myös siihen, että onko Bottas Hamiltonia herkempi auton säätöjen suhteen.