Alkukaudesta Red Bullin moottoria kohtaan esitetyt vihjailut ovat kääntyneet loppukaudesta toisinpäin, kun F1-mestaruuksista taisteleva talli on itse alkanut esittää väitteitä Mercedeksen epäilyttävistä moottoritehoista.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas maksoi samalla mitalla takaisin, kun Mercedes-pomo yllätti tempullaan juhlahumussa
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kommentoi jo ennen Valtteri Bottaksen voittamaa Turkin GP:tä Mercedeksen selvästi kohentunutta suoravauhtia.
– Mercedes on äärimmäisen nopea suorilla, kun ottaa huomioon heidän downforcensa. Olemme seuranneet suoravauhtia Silverstonessa (omilla tehtaillaan). Siinä on jotain outoa, Horner kommentoi Grandpx.news-sivuston mukaan.
Red Bullilla oli huolena, että Hamilton pystyy nousemaan lähtöruuturangaistuksestaan huolimatta palkintopallille. Tämä ei kuitenkaan onnistunut pieleen menneen rengasstrategian takia. Paalupaikalta lähtenyt Valtteri Bottas oli myös liian kova pala Max Verstappenille. Mercedes-kuski karkasi näköpiiristä ja ajoi suvereenin voittoon.
Horner vahvistaa, että Red Bull on lähestynyt Kansainvälistä autoliittoa FIA:ta kysymyksillä vastustajan voimayksiköstä. Tämä on yleinen tapa yrittää saada omilla spekulaatioilla vastustaja narahtamaan vilpistä.
– Teimme sen vain selvennykseksi. Emme protestoineet mitään. Kysyimme joitain kysymyksiä, joita tiimit aina kysyvät. Kyse ei ollut vain Red Bullista, vaan kysymyksiä esitti muitakin valmistajia. Se on FIA:n tehdä tutkia ne, Horner kommentoi Sky Sportsin haastattelussa kisan jälkeen.
”Kuin ajaisivat takasiipi auki”
Verstappen tiesi jo ennakolta, ettei tule pysymään Bottaksen perässä. Jokin on kahden kärkitallin asetelmassa muuttunut, ja se mietityttää myös tallin neuvonantajaa Helmut Markoa. Hänen mukaansa vauhti näyttää siltä kuin Mercedes päästelisi suorat aina takasiipi auki.
– Meidän täytyy miettiä jotain, koska Mercedes on niin nopea suorilla, Marko sanoi itävaltalaiselle ORF-kanavalle.
– He olivat (suorilla) melkein 15 kilometriä tunnissa nopeampia. Ihan kuin ajaisit DRS-siipi auki.
Markon mukaan sama kehitys on jatkunut kesän Britannian GP:stä asti. Tuossa kohtaa Red Bull oli vielä edellä suoranopeuksissa.
– En tiedä, mitä tuo moottorietu on ja mitä me voimme tehdä sille. Meidän täytyy optimoida automme runkoa vielä lisää, jotta voimme tasapainottaa eroa jollain tavalla, Marko kommentoi.
Mercedeksen on aiemmin väitetty käyttävän jäätävän tehokasta jäähdytystä avukseen moottoritehojen kasvattamisessa.