Suomalaisille tuttujen matkanjärjestäjien tulisi kertoa paljon rohkeammin ja avoimemmin tekemästään vastuullisuustyöstä, sanoo Reilun matkailun yhdistyksen puheenjohtaja Tytti McVeigh.
Näin on esimerkiksi eläimiä koskevissa asioissa, jotka matkanjärjestäjien saamien yhteydenottojen mukaan näyttävät kiinnostavan suomalaisia turisteja.
Kanaria ja Thaimaa kestosuosikkeja
Talvilomamatkat ovat tänä talvena menneet viime vuotta paremmin kaupaksi. Vanhat suosikit, kuten Kanariansaaret ja Thaimaa ovat säilyttäneet suosionsa, kertoo matkatoimisto Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski.
– Matkoja on myyty aika paljonkin enemmän tänä talvena, hän sanoo.
Suosiotaan lomakohteina ovat nostaneet viime vuosina muun Arabiemiraattien Dubai ja Länsi-Afrikan pikkuvaltio Gambia. Myös Kuuba on suosiossa.
Karibian risteilyille mennään myös tänä vuonna enemmän kuin aikaisemmin. Esimerkiksi fitnessbuumi näkyy myös matkatoimistoissa.
TUIksi nimensä muuttaneen Finnmatkojen maajohtajan Tiina Sirenin mukaan asiakkaat haluavat yleensä tietää esimerkiksi hotellin jätteiden kierrätyksestä tai kulkukissoista- ja koirista.
McVeigh'n mukaan on kuitenkin vielä melko harvinaista, että matkanjärjestäjät kertovat avoimesti esimerkiksi eläinretkillä ilmenneistä ongelmista ja niiden parantamisesta.
– Sen sijaan, että yritys reagoi vasta sosiaalisessa mediassa ilmi tulleeseen ongelmaan, sen täytyisi kertoa avoimesti miten työ etenee, vaikka se ei olisi vielä valmista tai täydellistä, McVeigh sanoo.
Matkailijat eivät usein itse kysele eettisten asioiden perään.
– Vaikeilla asioilla ei haluta vaivata päätä, kun suunnitellaan lomaa arjesta ja kaikesta ikävästä. Siksi matkanjärjestäjien pitää kertoa vastuullisuuskysymyksistä.
Eläinkohteet tarkastetaan
Eläinretkikohteet ovat suosittuja varsinkin lapsiperheiden keskuudessa.
Maailman suurin matkailusivusto Tripadvisor kertoi syksyllä, että se ei enää välitä lippuja matkakohteisiin, joissa ihmiset pääsevät koskemaan vankeudessa eläviä tai uhanalaisia villieläimiä. Tämä koskee muun muassa norsuratsastuksia ja tiikereiden silittämistä.
Näin matkustat eettisemmin
1. Matkusta huippusesongin ulkopuolella. Matkailijoiden tasaisempi virta kuormittaa ympäristöä vähemmän kuin suuret ihmisjoukot.
2. Haasta matkanjärjestäjää. Vastuuntuntoinen matkanjärjestäjä pystyy osoittamaan, miten se toiminnallaan tukee paikallisyhteisöä ja minimoi ympäristö- ja sosiaalisia haittoja.
3. Suosi paikallista, kun syöt, liikut, majoitut ja teet ostoksia. Pyri jättämään kohteeseen suurin osa matkasi hinnasta. Kysy matkanjärjestäjiltä, työllistääkö se paikallisia.
4. Suosi retkiä, joilla eläimiä voi nähdä niiden luonnollisessa ympäristössä. Vältä esimerkiksi sirkuksia ja delfinaarioita, joissa eläinten päätehtävä viihdyttää ihmistä.
5. Kerro matkakokemuksista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja matkailusivustoilla. Kerro aina epäkohdista myös matkanjärjestäjälle.
Matkanjärjestäjistä Tjäreborg, TUI ja Aurinkomatkat kertovat poistaneensa ohjelmistostaan norsuratsastukset. TUI ja Tjäreborg ovat myös olleet mukana luomassa ABTA-ohjeistusta eläinten hyvinvointiin turismissa.
Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski kertoo, että kaikista Tjäreborgin retkikohteista tehdään kirjalliset sopimukset ja ulkopuoliset tarkastajat tekevät niihin tarkastuksia.
– Jos eläimiä kohdellaan huonosti, retki poistetaan ohjelmistosta.
Aurinkomatkojen tuotekehityspäällikön Hanna Sepän mukaan villieläinretkiä vastuullisten kumppaneiden kanssa kannattaa tarjota, sillä muuten asiakkaat saattavat osallistua omatoimisesti retkille, jotka eivät täytä eettisiä vaatimuksia.
Seppä myöntää, että eläinten kohtelua on vaikea seurata esimerkiksi aukioloaikojen ulkopuolella. Yhtäkkinen retkien lopettaminen saattaisi kuitenkin jättää eläimet lopetusuhan alle tai oman onnensa nojaan.
McVeigh vahvistaa, että paras ratkaisu on ensin auttaa järjestäjää parantamaan toimintaansa niin, että matkanjärjestäjä voi jatkaa retken myymistä.
– Jos tilanne ei parane, eläinten oikeuksia kunnioittavan matkanjärjestäjän velvollisuus on tarvittaessa katkaista yhteistyö, McVeigh sanoo.