"Kun rahaa ei palaudu, ei ole mitä palauttaa asiakkaille" – Suomen matkailualan liitto haluaisi korvata perutut matkat lahjakorteilla: 12 EU-maata samoilla linjoilla

10:21img
Katso tästä Suomen matkailualan liiton toimitusjohtajan Heli Mäki-Fräntin koko haastattelu.
Julkaistu 29.04.2020 19:37
Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Toimittajan kuva
Janne Puumalainen

janne.puumalainen@mtv.fi

@puumajanne

Yleensä tällä hetkellä matkatoimistot ovat ruuhkautuneet, kun lomiinsa valmistuvat suomalaiset ovat varanneet kesämatkojaan.

Lomalentojen siivet ovat maassa. Reissujen varaamisen sijaan matkatoimistot keskittyvät käsittelemään koronaviruspandemian perumien lomapakettien korvaushakemuksia.

Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti summasi Viiden jälkeen -haastattelussa pistävästi alan akuutin tilanteen. Hänen mukaansa jopa 40 prosentilla matkailualan yrityksistä on pelko joutua selvitystilaan.

– Uutta kauppaa ei tule. Surullisin osa tarinassa on se, että nyt on peruttu edellisen vuoden aikana tehtyjä kauppoja, Mäki-Fränti sanoo.

Rahoja on Mäki-Fräntin mukaan asiakkaille palautettu niin paljon kuin niitä on lentoyhtiöiltä, hotelleilta ja muilta toimijoilta tähän mennessä saatu takaisin.

– Kaikki se palkka, mitä työstä pitäisi saada, menetetään.

Matkailuala kaipaa vouchereita

Mäki-Fräntin mukaan Suomessa toimitaan perumisten korvausten suhteen eri tavalla kuin monessa muussa maassa.

Kun suomalaisten matkatoimistojen järjestämiä lomia on koronapandemian vuoksi peruuntunut, on asiakkailla ollut oikeus saada matkasta rahat takaisin.

Mäki-Fräntin mukaan samoin toimitaan Virossa, Bulgariassa ja Sloveniassa.

Maailmalla matkanjärjestäjät antavat loman peruuntuessa asiakkaalle yleensä voucherin eli eräänlaisen lahjakortin, jolla voi ostaa saman yhtiön palveluita tulevaisuudessa.

Suomalaiset matkanjärjestäjät saavat maailmalta takaisin pääosin vain voucheria. Edes suuret kansainväliset lentoyhtiöt eivät Mäki-Fräntin mukaan palauta rahoja.

– Kun rahaa ei palaudu, ei yksinkertaisesti ole mitä palauttaa asiakkaille.

Mäki-Fränti sanoo, että matkailualan liitto on pyrkinyt saamaan myös Suomeen voucher-mallin.

– Se tulisi asiakkaalle ikään kuin pakotettuna. Se antaisi yrityksille lisäaikaa maksupalautukselle. Asiakas kyllä saisi rahansa takaisin ennen pitkää, jos hän ei halua voucheria käyttää uuden matkan varaamiseen.

Voucherit olisivat Mäki-Fräntin mukaan myös kuluttajan etu.

– Jos käy niin köpelösti, että matkanjärjestäjä menee konkurssiin, niin vouchereille on asetettu vakuus Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

"Hintataso voi nousta"

Matkailualan tulevaisuudesta on Mäki-Fräntin mukaan hyvin vaikea sanoa vielä mitään.

Matkanjärjestäjä TUI:n viestintäpäällikkö Laura Aaltonen kertoi Viiden jälkeen -ohjelmassa, että ihmiset varaavat heiltä syys- ja joulumatkoja. Myös kesäkuulle myydään matkoja, mutta niitä voi maksutta siirtää jopa vuodella eteenpäin.

– Tällä hetkellä ollaan ihan viranomaisten linjausten varassa, Mäki-Fränti kertoo matkailualan tulevaisuudennäkymistä.

Lue myös: Finnair teki järisyttävän 91 miljoonan euron tappion – valtio pumppaa sinivalkoisiin siipiin miljoonia ja kasvattaa omistajaosuuttaan

Koronapandemian on arveltu lopettavan halpojen lentojen aikakauden.

– Voi olla, että ensi alkuun tulee sisäänheittohintoja, joilla yritetään kasvattaa luottamusta matkustusta kohtaan. Ensin ehkä lähtevät liikkeelle ne, joita uhkakuvat eivät pelota tai joilla on kakkosasunto esimerkiksi Etelä-Espanjassa. Sen jälkeen hintataso voi nousta, Mäki-Fränti arvioi.

12 maata ajaa joustoa EU:n sääntöihin

Kaksitoista EU-maata esittää Euroopan komissiolle, että se jäädyttäisi toistaiseksi säännön, jonka mukaan EU:ssa toimivien lentoyhtiöiden pitää maksaa perutuista lennoista täysi rahallinen korvaus. Se korvattaisiin samankaltaisilla etuseteleillä, vouchereilla, joita matkailuala esittää alan toimijoille Suomessa.

Suomi ei ole mukana kahdentoista maan joukossa, jotka haluavat joustoa sääntöön.

Yhteisessä julkilausumassaan maat toivovat etuseleitä, jotka olisivat voimassa tiettyyn päivämäärään asti. Kuluttaja saisi kuitenkin rahallisen korvauksen, jos etuseteliä ei ole käytetty määräaikaan mennessä. Kuluttajan oikeus hyvitykseen turvattaisiin myös lentoyhtiön konkurssitilanteessa.

– Ratkaisu auttaisi kassakriisin kanssa painivia lentoyhtiöitä samalla huolehtien kuluttajansuojasta, maiden liikenneministerit kirjoittavat.

Liikennekomissaari Adina Vălean on aiemmin painottanut, että perutuista lennoista on maksettava hyvitys asiakkaalle ja vouchereita saa tarjota vain, jos asiakas sen hyväksyy. EU:n liikenneministerit pitävät tänään videokokouksen yhdessä Norjan, Sveitsin, Islannin ja Liechtensteinin ministerien kanssa. Kokouksessa käsitellään liikkumista Euroopassa sen jälkeen, kun rajoitustoimia aletaan purkaa.

Tuoreimmat aiheesta

Turismi