Rallin MM-sarja jatkuu pitkän, lähes puolen vuoden mittaiseksi venähtäneen tauon jälkeen tulevana viikonloppuna. Kyseessä on historian ensimmäinen Viron MM-ralli, ja Hyundain Ott Tänak on kotiyleisön riemuksi suurin voittajasuosikki.
Tarton ympäristössä ajettava Viron ralli on valtaosalle MM-sarjan kuljettajista uusi tuttavuus. Toki kaikki tehdastallit ajattivat kuljettajiaan jo viime vuoden vastaavassa kilpailussa valmistautuessaan muutamaa viikkoa myöhemmin ajettuun Suomen MM-ralliin, ja nytkin kaikki vakituisesti MM-sarjaa kiertävät WRC-kuljettajat olivat elokuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna hakemassa tuntumaa Lõuna-Eesti-rallissa.
Vuosi sitten Virossa voittoa juhli Toyotalla ajanut Ott Tänak, ja toissa viikonloppuna hän oli niin ikään ykkönen, tällä kertaaa Hyundain ratissa. Monet pitävät viime vuoden maailmanmestaria ylivoimaisena ykkössuosikkina kotikilpailuunsa – vaan ei Tänak itse.
– Kaikilta erikoiskokeilta otettiin toissa viikonloppuna kyllä ajat, mutta se oli loppujen lopuksi vain testikisa. On vaikea sanoa, missä kaikki oikeasti ovat. Emme taistelleet pisteistä, Tänak sanoo WRC.comissa.
– Testeissä ollaan oppimassa asioita, ja nähdäkseni opimme aika paljon. Rallissa tulee vastaan monia erilaisia, odottamattomiakin olosuhteita. Saimme hyvää oppia rallista.
Virossa kilpaillaan profiililtaan hyvin samanlaisilla teillä kuin Suomessa: vauhti on huimaa, ja hyppyjä riittää. Tänak tunnetusti osaa tällaisten teiden metkut ajettuaan kahden Viron-voiton lisäksi ykkössijat myös vuosien 2018 ja 2019 Suomen MM-rallissa. Tänakin puolesta puhuu tällä kertaa myös se, että hän lähtee lauantain erikoiskokeille MM-sijoituksensa mukaisesti vasta viidentenä autona. Mikäli keli pysyy kuivana, tarjolla on tuntuva etu muihin kärkimiehiin nähden.
Toisaalta ainakin jonkinlaisia kysymysmerkkejä on ilmassa sen suhteen, että vaikka Hyundain i20-auto on ollut viime vuosina hyvä, se ei ole ollut parhaimmillaan Keski-Suomen nopeilla teillä. Tallin kuljettajat eivät ole yltäneet Jyväskylässä kertaakaan palkintokorokkeelle sen jälkeen, kun Hyundain tehdastalli aloitti MM-sarjassa vuonna 2014.
Tänakin mukaan kaikki voi kuitenkin olla nyt toisin.
– Jos verrataan nykyhetkeä siihen, missä Hyundai oli viime vuonna Suomessa, olemme tehneet valtavasti töitä. En ole ollut Hyundailla aiemmin näin kilpailukykyinen kuin nyt Virossa olin, mutta tulevana viikonloppuna kilpailu on kovempaa.
Tänak sijoittui sekä helmikuussa ajetussa Ruotsin rallissa että maaliskuussa ajetussa Meksikon rallissa toiseksi. Tammikuinen Monte Carlo -ralli päättyi hänen osaltaan rajuun ulosajoon.
Viron MM-rallin ohjelma:
Perjantai 4.9. | km: | klo: | |
EK 1 | Tartu vald | 1,28 | 19.08 |
Lauantai 5.9. | km: | klo: | |
EK 2 | Prangli 1 | 20,93 | 7.40 |
EK 3 | Kanepi 1 | 16,88 | 8.21 |
EK 4 | Otepää 1 | 9,30 | 9.08 |
EK 5 | Mäeküla 1 | 14,76 | 10.00 |
EK 6 | Elva 1 | 11,72 | 11.19 |
EK 7 | Prangli 2 | 20,93 | 14.37 |
EK 8 | Kanepi 2 | 16,88 | 15.18 |
EK 9 | Otepää 2 | 9,30 | 16.08 |
EK 10 | Mäeküla 2 | 14,76 | 17.00 |
EK 11 | Elva 2 | 11,72 | 18.19 |
Sunnuntai 6.9. | km: | klo: | |
EK 12 | Arula 1 | 6,97 | 7.35 |
EK 13 | Kaagvere 1 | 15,46 | 8.09 |
EK 14 | Kambja 1 | 20,04 | 9.08 |
EK 15 | Arula 2 | 6,97 | 10.49 |
EK 16 | Kaagvere 2 | 15,46 | 11.28 |
EK 17 | Kambja 2 (Power Stage) | 20,04 | 13.18 |
Kuljettajien MM-pisteet:
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 62 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | 54 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | 42 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | 40 |
5. | Ott Tänak | Hyundai | 38 |
6. | Teemu Suninen | M-Sport | 26 |
7. | Esapekka Lappi | M-Sport | 24 |
Valmistajien MM-pisteet:
1. | Toyota | 110 |
2. | Hyundai | 89 |
3. | M-Sport | 65 |
MM-sarjan ohjelma:
Viro | 4.–6.9. |
Turkki | 18.–20.9. |
Italia | 8.–11.10. |
Belgia | 19.–22.11. |