Torstaina alkava Puolan ralli on nyt kolmannen kerran historiassaan MM-sarjan kalenterissa. Vuosi sitten Volkswagenin mestarikuljettaja Sebastien Ogier vei voiton nopeassa sorarallissa.
Ogier teki huikean tempun edellisessä kilpailussa Sardiniassa, kun hän ajoi ykköseksi, vaikka joutui ajamaan aura-autona koko perjantain ja vielä lauantainakin ranskalaisella oli uhkaajiaan heikompi lähtöpaikka. Puolan erittäin vauhdikkailla sorateillä Ogier ei kärsi yhtä paljon ensimmäisestä lähtöpaikastaan.
- Rakastan nopeita ralleja! Adrenaliiniryöppy on huomattavasti suurempi, mikä on fantastinen juttu ja sopii minulle todella hyvin, Ogier kertoo Volkswagenin tiedotteessa.
Ralli on muuttunut melkoisesti, sillä ainoastaan rallikeskuksen vieressä ajettava yleisöerikoiskoe on identtinen viime vuoteen verrattuna. Pikataipaleista peräti 90 prosenttia on uusia, kun joitakin viime vuoden teitä ajetaan toiseen suuntaan.
- Sen vuoksi olemme kaikki samalla lähtöviivalla. Jokainen voi näyttää, mistä heidät on tehty, Ogier sanoo.
- Italian rallin voiton ja MM-sarjan johdon myötä en aio tehdä suurempia muutoksia ajotyyliini. Haluan voittaa myös Puolassa. Ja saavuttaakseen sen on painettava kaasu pohjaan, kaksinkertainen maailmanmestari tietää.
Latvalalla karmea keskeytys 2009
Jari-Matti Latvalalla ei ole kovinkaan maukkaat muistot ensimmäiseltä Puolan-visiitiltään kuusi vuotta sitten. Tuolloin Fordilla ajaneet Mikko Hirvonen ja Latvala olivat tuomassa tiimilleen kaksoisvoittoa, mutta huipputulos suli viimeisellä erikoiskokeella.
Latvala törmäsi kilpailun päättäneellä yleisöpätkällä seinämään ja joutui keskeyttämään kirjaimellisesti kivenheiton päähän maalista. Latvalan karmea virhe tapahtui vain parin kymmenen metrin päässä paikasta, jossa tallipäällikkö Malcolm Wilson ja muu talliväki oli valmistautunut ruiskuttamaan samppanjaa kaksoisvoiton kunniaksi. Hirvonen toi voiton tallille, mutta Latvalan keskeytys latisti Fordin juhlia melkoisesti.
- Vuoden 2009 keskeytys oli vielä viime vuonna mielessäni, mutta nyt se on unohdettu. Voitin Portugalissa ja Italiassakin pääsin hyvään vauhtiin, joten luotan siihen, että Puolassa pystyn haastamaan tallikaverini, Latvala sanoo.
Maailman toiseksi vanhin ralli
Puolan ralli järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1921 ja se on Monte Carlon jälkeen toiseksi vanhin ralli, joka ajetaan vielä tänä päivänä. Viime vuoden lisäksi ralli kuului MM-sarjaan 1973 ja 2009, ja ensimmäisellä kerralla keskuspaikka sijaitsi Krakovassa. Rallikeskus sijaitsee nykyään Mikolajkin kaupungissa, joka houkuttelee turisteja Masurian järvialueelle.
Puolan rallissa kilpailee tänä vuonna kuusi suomalaista autokuntaa. Latvala on ainoa suomalainen pääluokassa, mutta WRC2-luokan huippusijoituksista lähtee ajamaan peräti kolme suomalaista: Esapekka Lappi, Jari Ketomaa ja Teemu Suninen. Henri Haapamäki kilpailee WRC3-luokassa ja Max Vatanen Dmack Fiesta Trophyssa.
Kilpailun ratkaisut saatetaan nähdä jo perjantaina, jolloin ajetaan kahdeksan erikoiskoetta ilman kunnon huoltoa.
Vuoden 2014 voittaja: Sebastien Ogier (Volkswagen) 2.34.02,0 – Lue raportti
Puolan MM-rallin viralliset kotisivut
Puolan MM-rallin edelliset voittajat:
2014 Sebastien Ogier (Volkswagen)
2009 Mikko Hirvonen (Ford)
1973 Achim Warmbold (Fiat)
Rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 2.7.
20.00 EK1: Mikolajki Arena 1 (2,50 km)
Perjantai 3.7.
9.00 EK2: Gorklo (13,00 km)
10.50 EK3: Goldap 1 (14,75 km)
11.55 EK4: Babki 1 (14,65 km)
12.35 EK5: Stanczyki 1 (39,12 km)
15.15 EK6: Babki 2 (14,65 km)
15.55 EK7: Stanczyki 2 (39,12 km)
17.45 EK8: Goldap 2 (14,75 km)
20.05 EK9: Mikołajki Arena 2 (2,50 km)
Lauantai 4.7.
9.25 EK10: Mazury 1 (17,70 km)
10.30 EK11: Wieliczki 1 (12,87 km)
11.30 EK12: Swietajno 1 (21,25 km)
13.08 EK13: Paprotki (23,15 km)
Huoltotauko (30 min)
16.38 EK14: Mazury 2 (17,70 km)
17.43 EK15: Wieliczki 2 (12,87 km)
18.43 EK16: Swietajno 2 (21,25 km)
21.18 EK17: Mikolajki Arena 3 (2,50 km)
Sunnuntai 5.7.
10.10 EK18: Baranowo 1 (14,60 km)
13.08 EK19: Baranowo 2 (14,60 km) *Power Stage