Hyundain WRC-talli on ollut ilman tallipäällikköä jo reilun kuukauden verran, kun ex-päällikkö Andrea Adamo ilmoitti erostaan joulukuun alussa.
Hyundain virolaiskuski Ott Tänak toivoo tallinsa valitsevan pian uuden "komentajan". Uusi kausi starttaa jo ensi viikolla ikonisella Monte Carlon MM-rallilla.
– Ihmiset kaipaavat jo tallipäällikköä. Hommat ovat kriittisessä vaiheessa uusien asioiden vuoksi ja olisi tärkeää, että meillä olisi joku, joka puskisi porukkaa eteenpäin. Ihmiset tekevät täysillä töitä ja sen vuoksi tallipäällikköä tarvitaan, Tänak sanoo Dirtfishin sivuilla.
– Uskon kuitenkin, että porukka Koreassa työskentelee asian ympärillä taukoamatta. Katsotaan, mitä tapahtuu.
Hyundain toinen tähtikuski Thierry Neuville on hieman maltillisemmalla mielellä. Neuvillen mukaan työt ovat jatkuneet normaalisti, vaikkei tiimillä ole varsinaista tallipomoa.
– En sanoisi, että me olemme huolissamme. Andrea Adamo teki luonnollisesti paljon Hyundain eteen, mutta ikävä kyllä hänen oli jätettävä talli. Me kaikki kunnioitamme hänen päätöstään, Neuville toteaa Belgian yleisradioyhtiön verkkosivuilla.
– Andrean lähdön jälkeen hallintopuoli pisti ihmisiä oikeille paikoille töihin, jotta tilanne on hallinnassa. Sitä kautta pystyttiin takaamaan, että hommat jatkuvat ja niin on rehellisesti sanottuna myös käynyt. Olemme viettäneet paljon aikaa työpajalla, ja hommat ovat sujuneet normaalisti. On selvää, että lähiviikkojen tai -kuukausien aikana tiedämme Andrean korvaajan.
Hyundai julkaisi maanantaina uuden Rally1-autonsa ulkoasun, mutta odotettua tietoa uudesta tiimin johtajasta ei tullut. Tiedotteessa ensi kautta kommentoivat Hyundai Motorsportin nokkamies Scott Noh sekä tiimimanageri Pablo Marcos. Oman sanansa sanoi myös paremmin insinöörinä tunnettu Julien Moncet, joka on vastannut Hyundain voimansiirrosta. Moncet kantoi tiedotteessa titteliä apulaistallipäällikkö.
– Tuleva kausi on askel tuntemattomaan jokaisella tiimillä. Olemme kuitenkin luottavaisia, että olemme tehneet parasta mahdollista työtä automme kanssa. Päätavoitteena on ollut yhdistää polttomoottori hybridiyksikköön, jotta kaikki osat toimivat saumattomasti yhteen, Moncet kommentoi.
– Olemme testanneet autoa eri alustoilla ja eri skenaarioissa, jotta dataa on mahdollisimman paljon käytössä. Auton suorituskyky nähdään kuitenkin kunnolla vasta ensimmäisessä rallissa, kun kilpailijamme ovat samalla lähtöviivalla.