Tyly arvio Kalle Rovanperästä – suomalaistähden ajamisessa tapahtui silmiinpistävä muutos: "Se on kääntynyt toisinpäin"

4:37imgMM-rallikausi jatkuu Kanarialla – Juha Kankkunen ja asiantuntijat ennakoivat
Julkaistu 22.04.2025 06:03
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallikauden neljäs osakilpailu ajetaan 24.–27. huhtikuuta Gran Canarialla. Kyseessä on MM-tasolle täysin uusi kilpailu, joka on samalla kalenterin ainoa puhdas asfalttikisa. MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko ennustavat, että Kalle Rovanperällä tekee tiukkaa ehtiä sarjan muiden kärkikuljettajien kyytiin.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kanariansaarten MM-ralli 24.–27.4.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

– Heti kun laittaa slicksiä alle, tuntuu, ettei saa hyvää fiilistä alle. – – Auto on tosi herkkä. Rengas reagoi kaikkeen vähän liikaakin. Isoin ongelma itselleni on se, että en pysty periaatteessa yhtään yhdistämään jarrutusta ja kääntämistä tai kiihdytystä ja kääntämistä. Ajan yleensä aika paljon sillä tavalla.

Kuten tämä kommentti osoittaa, kauden ensimmäinen osakilpailu Monte Carlossa oli Rovanperälle jatkuvaa taistelua Hankookin uusien renkaiden kanssa. Niiden yhdistäminen omaan, luontaiseen ajotyyliin ei tahtonut millään onnistua, ja vaikka viikonloppuun mahtui yksi pohja-aika, keskimääräinen ero pohja-aikaan oli yli puoli sekuntia kilometrillä. Lopputuloksissa Rovanperä oli neljäs.

Lue myös: Onko Kalle Rovanperä takamatkalla uudessa kisassa? Kilpailijalla ässä hihassa: "Hyvä mutta lyhyt muisti"

Samaiset Z215-renkaat ovat käytössä myös tulevassa Kanariansaarten osakilpailussa.

– Ajattelen, että Montesta saatiin osviittaa, mikä tilanne on. En usko, että tulee kovin isoa muutosta mihinkään suuntaan, Ketomaa sanoo yleisellä tasolla lähtökohtia kuvatessaan.

– Epäilen, ettei renkaaseen ole tullut muutosta. Tällä aikataululla sitä tuskin olisi edes saatu muutettua niin radikaalisti, että siihen saataisiin lisää sivuttaispito-ominaisuuksia. Tietyt kuskit tulevat kärsimään renkaasta enemmän kuin toiset.

Suomalaisittain on valitettavaa, että Rovanperä asettunee suurella todennäköisyydellä ensin mainittuun ryhmään.

– Ei mulla hirveän kovia odotuksia ole. Podium tulee olemaan tiukassa, jos ei Hyundailla ole ongelmia. Montessa Kallella oli eniten ongelmia niillä pätkillä, joissa ajettiin renkaan ja pidon varassa, eli tosi iso ihme pitäisi tapahtua. Ero on toki varmasti pienentynyt, Ketomaa sanoo.

Tahkon mukaan Rovanperän suorittamisessa on tapahtunut rengasmerkin vaihduttua yksi silmiinpistävä muutos.

– Pirellin aikakaudella, Kallen mestaruuskausilla, oli havaittavissa, että kun oli mahdollisimman paha ja vaihtuva olosuhde, Kalle teki sen hyökkäyksen ja sieltä löytyi vauhtireserviä. Nyt kun on siirrytty Hankookeihin, se on kääntynyt toisinpäin; Kalle pystyy taistelemaan kärkiajoista ja ajamaan pohjia, mutta se vaatii tasaisen hyvän pidon olosuhteen. Siihen ei saa laittaa mitään ekstramausteita.

– Jos on aurinkoista, kuivaa ja puhdas asfaltti, se voisi olla parempi Kallelle, mutta sitten tullaan renkaan ymmärtämiseen. Montessa se oli vielä heikkous.

Lue myös: Paljastus: F1-sarjan tähtikuljettaja hyppäsi salaa ralliauton rattiin – "Hän on uskomattoman hyvä"

Monien papereissa suurimpana mestarisuosikkina kauteen lähtenyt suomalaistähti on jäänyt kolmessa ensimmäisessä kisassa statistin rooliin.

Montessa ja Ruotsissa hänen edelleen ehti kaksi tallikaveria, Keniassa kisa päättyi teknisen vian aiheuttamaan keskeytykseen. Kun tallikavereista Elfyn Evans on ollut samaan aikaan ennennäkemättömässä lennossa, MM-sarjassa kuudentena olevan Rovanperän ero walesilaiseen on kolmen kisan jälkeen peräti 57 pistettä.

Vaikka kausi on pitkä, tulosta olisi tehtävä mieluummin ennnemmin kuin myöhemmin.

– Kalle tietää ne faktat, joiden kanssa ollaan tekemisissä, ja miten auton pitäisi mennä. Hän on fiksu kaveri. Sitä fiilistä ei kuitenkaan sormia napsauttamalla muuteta, vaan se on haettava takaisin pieninä palasina maaliin ajamisen ja positiivisuuden kautta, Ketomaa kuvailee.

– Toivon hänen näkevän sen pitkässä juoksussa, että kauden aikana tuntuma löytyy. En usko, että hän lähtee nyt hullun lailla yrittämään. On vain opeteltava ja haettava pala palalta se fiilis, millä tällä renkaalla tulee paras tulos.

Tahko huomauttaa, että vaikka tuleva kisa tietyllä tapaa korvaa MM-kalenterissa pitkään olleen Katalonian osakilpailun yksi yhteen, kisoissa on myös omat erikoispiirteensä. Ja juuri siksikin Rovanperän on oltava tarkkana.

– Kataloniassa reserviä oli pikkuisen enemmän, kun mentiin leveämpää, kaksikaistaista tietä, jossa oli kaiteet molemmin puolin. Nyt tie on ahtaampaa, hitaampaa ja yksikaistaista, sellaista todella tarkasti ajettavaa tietä.

–Jos ei ihan ole tatsi päällä ja tuntuu, että auto aliohjaa eikä lähde reagoimaan heti ratista, siinä tulee käännettyä liikaa ja eturengas ylikuumenee. Sen jälkeen aliohjaaminen vain pahenee. Kun yhden kerran ratti ei tartukaan, tulee pieni luisu mutkan loppuun, kun ensin aliohjaa ja sitten yliohjaa. Sitten meneekin jo takaripustus kaiteen kulmaan rikki. Se käy niin herkästi noissa olosuhteissa. Sitä reserviä ei ole yhtään tässä kisassa.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli