MM-rallitähdet tulistuivat kilpakumppanin kohtelusta – tämä älytön tempaus maksoi moninkertaisesti enemmän: "Historian suurimmat sakot"

GettyImages-954265
Gilles Panizzi sai kovat sakot vuoden 2000 Safari-rallissa.Getty Images
Julkaistu 20.03.2025 20:03
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallitähdet osoittavat tänä viikonloppuna Keniassa mieltään Kansainvälisen autoliiton (FIAn) tälle kaudelle tekemää linjanvetoa vastaan. Taustalla on Adrien Fourmaux'lle Ruotsissa langetettu sakko, joka tosin kalpenee melkoisesti Gilles Panizzin ansioille 25 vuoden takaisessa Safari-rallissa.

Lue myös: FIA-pomon toiminnasta hämmästyttävä paljastus – Ott Tänakilta täyslaidallinen kattojärjestölle

Lue myös: Kalle Rovanperä jyrähtää MM-rallin kohulinjauksesta: "Ei mitään järkeä"

Fourmaux putosi Ruotsissa voittotaistelusta, kun hän unohti ensin kiristää kypäränsä hihnan 11. erikoiskokeen lähdössä ja joutui siksi pysähtymään pian lähdön jälkeen. Tämä maksoi yli 20 sekuntia, ja kun Fourmaux yritti ajaa menetettyjä sekunteja takaisin, hän päätyi lopulta lumihankeen ja keskeytti.

Kisan päätteeksi ranskalaiskuski harmitteli tapahtunutta sanomalla viimeisen ek:n jälkeisessä haastattelussa, että "we fucked up".

Fourmaux sai FIAlta 10 000 euron sakon ja lisäksi vielä 20 000 euron ehdollisen sakon, joka astuu voimaan, jos Fourmaux syyllistyy vastaavaan rikkeeseen 12 kuukauden kuluessa.

FIA langetti täksi kaudeksi kaikkiin sen alaisiin sarjoihin niin sanotun kiroilukiellon, jossa on tiivistetysti kyse siitä, että jos kuljettaja kiroilee – tai arvostelee kattojärjestöä julkisesti – luvassa on tuntuvat rapsut.

Keniassa kuljettajat yrittävät muuttaa FIAn käytäntöä vaikenemalla erikoiskokeiden jälkeisissä haastatteluissa kokonaan tai kommentoimalla vain äidinkielellään.

Kuljettajat eivät sinällään puolustele kiroilua, mutta he pitävät kymmenien tuhansien eurojen sakkoa tällaisesta rikkeestä kohtuuttomana paristakin eri syystä.

Ensinnäkin ralleissa ajaa suuri joukko sellaisia kuljettajia, jotka tienaavat ajamisestaa vain vähän tai vaihtoehtoisesti jopa maksavat siitä, että saavat ajaa. Toiseksi ek-haastattelut tehdään monille vieraalla kielellä ja hyvin pian äärimmäisen stressaavan ajosuorituksen jälkeen, jolloin adrenaliinitasot ovat yhä korkealla.

Vaikka Fourmaux'n saama sakko on huomattava, se kalpenee silti sille, mitä Gilles Panizzi joutui 25 vuotta sitten maksamaan. 

Aiheesta kirjoittava Dirtfish otsikoi juttunsa seuraavasti: MM-rallihistorian suurimmat sakot ek:n päätteeksi.

Ensimmäistä kertaa Safari-rallissa tuolloin ajanut, Peugeot'n asfalttispesialistina tutuksi tullut Panizzi hävisi jo ensimmäisellä erikoiskokeella lähes puoli tuntia kärjelle.

Tämän vuoksi Panizzi menetti asemiaan lähtöjärjestyksessä ja hänen edellään starttasi hitaampia kuljettajia, mukaan lukien N-ryhmäläisellä Subarulla ajanut argentiinalainen Robert Sanchez.

Perjantain viimeisellä erikoiskokeella Panizzi tavoitti Sanchezin niin, että tämän nostama pöly heikensi huomattavasti ranskalaisen näkyvyyttä.

Panizzi yritti helikopterin kautta viestittää itsestään Sanchezille – turhaan. Panizzi roikkui argentiinalaisen perässä kymmenen minuuttia, ja kun hän lopulta lähti tekemään ohitusta, hän kärsi kaksi rengasrikkoa.

Panizzi pysähtyi renkaanvaihtoon ja hävisi tälläkin pätkällä kärjelle yli 20 minuuttia. Kokonaistilanteessa Panizzi oli perjantain päätteeksi 16:ntena, yli tunnin päässä kärjestä.

Perjantain viimeisen ek:n maalissa Panizzi pysäytti autonsa Sanchezin Subarun taakse. Peugeot'n etukameraan tallentui, miten Panizzi ja kartturiveljensä Herve syöksyivät Sanchezin autolle, kävivät tähän käsiksi ja yrittivät repiä tätä ulos autosta.

Muut paikalla olleet rauhoittivat tilanteen.

– Menin juttelemaan Roberton kanssa. Panin käteni hänen olkapäälleen jutellakseni hänen kanssaan, ja mekaanikot heittivät minut maahan, Gilles Panizzi itse selvitti aikeitaan BBC:n mukaan.

Panizzi joutui lopulta keskeyttämään lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella jousituksen hajottua. Tämä oli kuitenkin hänen murheistaan pienimpiä.

Kisan tuomaristo lätkäisi ranskalaiselle 50 000 dollarin, nykyrahassa noin 85 000 euron suuruisen sakon epäurheilijamaisesta käytöksestä.

Dirtfishin mukaan kyseessä oli tuohon aikaan suurin sallittu sakko.

– Tuomarit tekivät viisaan päätöksen. On normaalia, että jotain, joka tekee tällaista, rangaistaan. Se on iso summa rahaa, mutta mielestäni hän tavallaan ansaitsee sen, Peugeot'n tallipäällikkö Corrado Provera sanoi Dirtifshin mukaan.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli