Verkkokaupan markkinaosuus kasvaa kansainvälisesti kovaa vauhtia, mutta edelleen iso osa kuluttajista haluaa käydä kivijalkaliikkeissä hakemassa neuvoja ja kokeilemassa tuotteita. Siksi Amazonin kaltaiset verkkokauppajätit perustavat omia myymälöitä. Perinteinen kauppa vastaa kilpailuun tuomalla digitaalisia palveluita kivijalkaliikkeisiin.
Ranskalainen kosmetiikkaketju Sephora on edelläkävijä verkon ja kivijalkaliikkeen yhdistämisessä. Sephoran uusissa myymälöissä asiakas voi perinteiseen tapaan kokeilla kosmetiikkaa ja saada neuvontaa.
Tuotevalikoimaan hän kuitenkin tutustuu erilaisten digitaalisten näyttöjen avulla joko itse tai yhdessä myyjän kanssa. Myös varsinainen ostaminen tapahtuu liikkeessä pääsääntöisesti digitaalisesti. Ostokset joko lähetetään kotiin tai ne voi noutaa liikkeessä olevasta automaatista seuraavana päivänä.
Tällä uudella liikekonseptilla Sephoran on onnistunut tavoittavaan paremmin nimenomaan nuoria kohderyhmiä. Ketju toimii nyt 29 eri maassa.
– Kun kysytään kuluttajalta, hän sanoo suosivansa verkkokauppaa hintojen ja vaivattomuuden vuoksi, mutta korostaa silti tulevansa mielellään myös perinteiseen myymälään. Kyse on siitä, pystyykö kauppias tarjoamaan hänelle kivijalkaliikkeessä oikeanlaisia elämyksiä ja hyödyllistä tietoa, digitaaliratkaisuja kehittävän Atoksen globaalista kaupasta vastaava johtaja Annick Lemaylleux sanoo.
Haja-asutusaluille sama valikoima kuin marketeissa
Lemaylleuxin mukaan digitaalisten ratkaisujen ansiosta Sephora on voinut pienentää liikkeidensä kokoa noin 400 neliöstä reiluun sataan. Kalliista keskustaneliöistä saadaan näin parempi tuotto.
Tästä mallista ollaan kiinnostuneita myös Suomessa.
– Näillä ratkaisuilla myös Suomen haja-asutusaluilla voidaan saada sama valikoima asiakkaiden ulottuville kuin isoissa marketeissa, Atoksen Suomen kehitysjohtaja Ari Kuusisto uskoo.
Verkkokaupan yksi suurimmista kilpailueduista on mahdollisuus kerätä asiakkaista digitaalisesti tietoa. Lemaylleuxin mukaan nyt tämä on uusien digitaalisten ratkaisujen ansiosta mahdollista myös kivijalkaliikkeissä. Tähän asti perinteiset kauppakonsernit ovat keränneet asiakkaista tietoa muiden muassa erilaisten etu- ja asiakaskorttien avulla.
Yhä edelleen Euroopassa noin 90 prosenttia vähittäiskaupasta tapahtuu perinteisesti ”offline”. Tietyillä aloilla verkkokauppa on jo täysin ylivoimainen, mutta myös verkkokauppayritykset ovat huomanneet asiakkaiden kaipuun kivijalkaliikkeisiin.
Alan jättiläinen Amazon palvelee kotikaupungissaan Seattlessa asiakkaita omassa myymälässä ja lisää on tiettävästi luvassa. Saksassa menestyvä verkkolelukauppa Mytoys on pyörittänyt vuosien ajan useita kivijalkaliikkeitä, vaikka suurin osa yrityksen liikevaihdosta tulee verkosta.
European Retail Instituten tekemä markkinatutkimus vahvistaa, että ne verkkokaupat, joilla on myös omat perinteiset myymälät, kasvavat kilpailijoita nopeammin.