Ruuan verkkokauppa kasvaa Suomessa, mutta se vastaa edelleen alle puolta prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta.
Suurin ruuan verkkokauppias on S-ryhmä.
– Kasvua tulee vuosittain aika paljon, tälläkin hetkellä mennään noin 50 prosentin myynnin kasvussa. Samaan hengenvetoon on sanottava, että kokonaisluvut ovat pieniä verrattuna ruokakauppaan yleensä. Ruuan verkkokaupan osuus ei näyttele myynnissä oikeastaan minkäänlaista osuutta tässä kohtaa, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.
Myös verkkokaupan kakkosella Keskolla kasvuprosentit ovat olleet kovia.
– Viime vuonna myynti viisinkertaistui ja tänä vuonna kolminkertaistui. Kokonaismarkkinaan nähden päivittäistavaran ostaminen verkossa on kuitenkin vasta prosentin kymmenyksiä, Keskon myyntijohtaja Mika Kakko sanoo.
Kannattava toimintamalli yhä haussa
Suuret vähittäiskaupan toimijat uskovat verkkokaupan tulevaisuuteen, mutta kehitystyötä riittää.
– Näemme, että ruokaverkkokauppa on tulevaisuutta ja sille on kysyntää. Ongelma on, ettei kannattavaa toimintamallia ole löydetty. Taustateknologioita, tehokkuutta ja toimintamalleja pitää vielä kehittää, jotta saataisiin aikaan toimiva yhtälö, Alarotu sanoo.
K-kaupoissa pyritään kiinnittämään huomiota erityisesti ostamisen helppouteen.
– Mobiiliostamista jumpataan tällä hetkellä. Pohdimme muun muassa sitä, miten pystyisimme helpottamaan yleensä aikaa vievän ensimmäisen ostokerran haastetta. Kannattavuushaasteessa tulevat auttamaan uudet digitaaliset välineet, joilla tehostetaan keräilyä ja optimoidaan kuljetusta, hän listaa.
Uusia mahdollisuuksia haastajille?
Digitaalisten palvelujen asiantuntija odottaa ruuan verkkokauppaan kasvua keräilymallista, jota moni kauppa jo tarjoaakin. Siinä asiakas tekee ostokset netissä, mutta kotiinkuljetuksen sijaan hän hakee valmiiksi kootut ostoksensa itse kaupasta tai noutopisteestä.
– Esimerkiksi Britanniassa tällä niin kutsutulla Click and Collect -mallilla on jo merkittävä osuus verkkoruokakaupasta, kertoo ohjelmistoyritys Ambientian asiantuntija Jaakko Kankaanpää.
Kankaanpää näkee, että ruuan myynti verkossa tarjoaa myös pienemmille yrityksille mahdollisuuksia haastaa kahta suurtoimijaa.
– Jo nyt pienet luomuun tai laadukkaaseen ruokaan erikoistuneet toimijat ovat ryhtyneet tarjoamaan nettikauppaan perustuvia kauppakassi-tyyppisiä palveluja. On mielenkiintoista nähdä, lyövätkö tällaiset palvelut läpi ja nouseeko sieltä uusia toimijoita. Voisiko koko pelikenttä muuttua sen seurauksena, että joku pystyisi löytämään verkkokaupasta toimivan lliketoimintamallin, Kankaanpää pohtii.