Moni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?
Hyväkuntoiset renkaat ovat yksi tärkeimmistä liikenneturvallisuustekijöistä, sillä renkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on ainoastaan reilun kämmenen kokoinen, ja tämän alueen pitävyydestä riippuu koko ajoneuvon hallinta. Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen.
– Kokonaisuutena suomalaiset ovat oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle. Samalla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo tiedotteessa.
Autonrengasliiton, poliisin ja Liikenneturvan yhteinen Rengasratsia-liikenneturvallisuuskampanja on järjestetty joka syksy vuodesta 1997 lähtien. Kampanjassa tutkitaan autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita vapaaehtoisissa rengasratsioissa, joita järjestetään ympäri Suomea.
Lue myös: Nämä neljä toimenpidettä auttavat välttämään yllättäviä rengasrikkoja tien päällä – tee jo tänään!
Laillinen rengas ei välttämättä tarkoita turvallista rengasta
Moni ajattelee huomatessaan ajavansa kuluneilla renkailla, että uusii ne sitten keväällä.
– Se ei kannata, sillä syksy on haastavaa aikaa rengasturvallisuudelle, kun lehdet ja sateet liukastavat tiet, poliisitarkastaja Heikki Kallio muistuttaa Autonrengasliiton tiedotteessa.
Renkaissa olevien urien tehtävänä on siirtää vettä pois renkaan ja tien välistä. Kuluneilla renkailla ajessa niin jarrutusmatkat kuin vesiliirronkin riski kasvavat huomattavasti, sillä matala ura ei siirrä vettä yhtä tehokkaasti kuin syvä.
Kesärenkaissa on uutena tyypillisesti noin kahdeksan millimetriä kulutuspintaa. Lain minimivaatimus kesärenkaiden urasyvyydeksi on 1,6 milliä, mutta jo tätä ennen renkaat ovat menettäneet huomattavasti pitoaan. Yleinen "turvasyvyys" on neljä millimetriä, sillä tämän alle mentäessä ajaessa vaaditaan jo erityistä varovaisuutta.
– Yli puolet autoilijoista ei tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin neljä milliä. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa, Nuora vinkkaa.
Lähteet: Autonrengasliitto, Liikenneturva
Uusimmat
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
17:47
Katso minuutissa, mitä Jari-myrskystä on aiheutunut
-
17:41
Talven pakkasennätys rikki
-
17:33
Suosittu konvehtirasia katosi kaupoista
-
17:31
Täysin pöyristyttävää: Ralf Schumacherista kommentteja, joita on vaikea ymmärtää
-
17:21
Sisäministeri Mari Rantanen pakeni toimittajia sanomatta sanaakaan – katso video
-
17:18
Aviopari värväsi ruotsalaisia ja tanskalaisia teinejä palkkamurhaajiksi Espanjassa
-
17:06
JYP-kannattajaryhmä solvasi rumin sanoin Hippos-valittajaa – tapauksesta selvityspyyntö
-
17:05
Puu kaatui ja sai öljysäiliön tulvimaan, kaukojunat pahasti myöhässä – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
16:53
Tukes varoittaa kuplahalleista
-
16:41
Suomalainen NHL-pelaaja herättää ihmetystä Coloradossa
-
16:38
Sulje ovet ja ikkunat Rovaniemellä! Vanha rakennus palaa lähellä rautatieasemaa
-
16:14
Marija Zaharova sai hämmentävän käskytyspuhelun ohjuksista kesken lehdistötilaisuuden
-
16:13
Angela Merkel muistelmissaan: Putin tuntui "aina valmiilta lyömään takaisin"
-
16:01
Tutkijat: Paino jojoilee, koska keho "muistaa" lihavuuden
-
15:52
Olkiluoto 3:n sähköntuotanto jatkuu
-
15:52
Toyotan pelisuunnitelma paljastui? "Odotan Jari-Matilta viestiä"
-
15:49
Rydman otti kantaa SAK:n palkkavaatimuksiin: "Maltillisemmat palkkaratkaisut olisivat isänmaallisia tekoja"
-
Lataa lisää