Autonrengasliitto muistuttaa, että kuluneet renkaat ovat vaaraksi liikenteessä.
Vaikka kuluneet renkaat ovat vaaraksi liikenteessä, joka toinen suomalaisautoilija kertoo aikovansa ajaa renkaansa loppuun lain edellyttämälle 1,6 mm sakkorajalle ennen kuin hankkii uudet renkaat. Autonrengasliitto on havainnut ilmiön monena vuonna kuluttajatutkimuksessaan.
– Se on todella huono juttu. Puolueettomien rengastestien mukaan siinä vaiheessa urat eivät enää juurikaan poista vettä renkaan ja tienpinnan välistä, jolloin jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo tiedotteessa.
Oman auton kesärenkaat on syytä tarkastaa nyt. Syksyllä satelee ja ulkona on pimeämpää.
– Juuri syksyllä renkaalta vaaditaan sitä pitoa. Eteläisessä Suomessa kesärenkailla voidaan ajaa vielä kuukaudesta puoleentoista. Renkaat on syytä uusia kulumisen, ei kalenterin mukaan, Nuora muistuttaa.
Kesärenkaiden urien turvasuositus sadekelillä on 4 mm.
Yllä olevalla videolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen esittelee erilaisia tapoja renkaan urasyvyyden mittaamiseksi.
Lue myös: Tiedätkö, mikä on kaikista tärkein toimenpide, kun rengas hajoaa kesken ajon? Paina ammattilaisen vinkit mieleesi
Miten renkaan ikä vaikuttaa pito-ominaisuuksiin?
Urien syvyyden lisäksi myös renkaan ikä vaikuttavat sen pito-ominaisuuksiin. Jos renkaan valmistuksesta on kulunut kymmenen vuotta tai sen käyttöönotosta on kuusi vuotta, rengas on käyttöikänsä lopussa.
– Ajan saatossa kumiseoksen pito-ominaisuudet heikkenevät, mikä näkyy auton heikentyvänä käsiteltävyytenä ja kasvavina jarrutusmatkoina. Viileillä keleillä ilmiö korostuu entisestään, Nuora sanoo.
Renkaiden valmistusajankohdan näkee renkaan kyljestä, mutta miten merkintöjä tulkitaan? Juttu jatkuu videon alla.
2:18
Kesärengas kestää tyypillisesti noin 30 000–35 000 kilometriä ajoa. Autonrengasliitto huomauttaa, että kuuden vuoden käyttöikä tulee täyteen, jos vuodessa ajaa noin 10 000 kilometriä, joista kesärenkailla puolet.
– Siinä samalla myös urat kuluvat vääjäämättä sakkorajan lähelle. Silloin matalista urista ja ikääntyneestä kumista syntyy kylmällä ja märällä kelillä erityisen vaarallinen yhdistelmä.
Muistathan?
Suomen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun olosuhteiden vaatiessa. On auton kuljettajan vastuulla varmistaa, että autossa on niin vuodenaikaan kuin olosuhteisiinkin sopivat renkaat.
Jos keli niin edellyttää, talvirenkailla voidaan ajaa myös talvirengaskauden ulkopuolella.
Lue myös: Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"
Talvirenkaiden kunto
Syksy on ollut lämmin, mutta talvirenkaiden vaihto häämöttää edessä. Nuora suositteleekin tarkastamaan talvirenkaiden kunnon mahdollisimman pian, jottei talvi pääse yllättämään.
Lain mukaan talvirenkaan urien tulee olla vähintään 3 mm syvät, mutta Autorengasliiton mukaan rengas vaatii käytännössä vähintään 4–5 mm urat.
Lisäksi nastarenkaasta on tarkastettava nastojen määrä. Rengassarjan parhaan ja huonoimman renkaan välillä ei nastojen ero saa ylittää 25 prosenttia. Jos nastoja on ropissut pois, on turvallisinta uusia renkaat tai vähintään tarkastuttaa ne.
– Kun renkaat ovat kuluneet tavalla tai toisella, on turvallisinta uusia ne saman tien, eikä odottaa suotta seuraavaa sesonkivaihtoa.
Nuora muistuttaa, että turvallisuusteko on samalla ympäristöteko, kun rengas saa uuden elämän kierrätyksessä uusioraaka-aineena.
Lue myös: Poliisin kuva: Tästä rapsahti liikennevirhemaksu heinäkuisessa Helsingissä – "Kuski ei vaan ollut viitsinyt"
Katso myös: Miten rengaspaineet tarkastetaan?
3:12
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Autonrengasliitto