Suomessa selfie on tuntemattomampi käsite kuin muissa Pohjoismaissa: Tuore kysely kertoo, että suomalaisista peräti 25 prosenttia ei tiedä, että selfiellä tarkoitetaan omasta itsestään otettua valokuvaa.
Ruotsissa sanan merkitystä ei tiedä 15 prosenttia ja Norjassa 11 prosenttia ihmisistä. Pohjoismaiden selfie-tietoisin kansa on Tanska, jossa 96 prosenttia vastaajista ymmärtää selfie-sanan merkityksen.
Teknologiayhtiö Samsungin teettämän kyselyn perusteella suomalaiset ovat muutenkin Pohjoismaiden innottomimpia selfie-kuvien ottajia. Kyselyn vastanneista peräti 71 prosenttia kertoo, ettei ole koskaan ottanut selfietä.
Alastomuus ei hävetä saunakansaa: Suomalaisista selfie-kuvan otteneista peräti 8 prosenttia ilmoittaa ottavansa selfieitä ilkosillaan, ja heistä jopa 63 prosenttia paljastaa joskus jakaneensa alastonkuvan puhelimellaan.
Salaa kuvaaminen on arkipäivää
Suomalaisista useampi kuin joka toinen myöntää ottaneensa kuvia muista ihmisistä ilman heidän lupaansa. Toisten luvatta kuvaaminen on kyselyn mukaan muissa Pohjoismaissa yhtä suosittua.
Mitä suomalaiset tekevät selfie-kuvillaan?
1. 41 % kertoo jakavansa kuvat Facebookissa.
2. 38 % kertoo vain tallentavansa kuvat puhelimen muistiin.
3. 11 % kertoo jakavansa kuvat Instagram-palveluussa.
Suosituin aika selfieiden ottamiseen on viikonloppuna. Puolet suomalaisista vastaajista ilmoittaa ottavansa selfieitä juhlissa. Omakuvien ottaminen on kyselyn mukaan suosittua myös koulussa tai työpaikalla.
Suomalaiset naiset ovat innokkaampia selfie-kuvaajia kuin miehet. 33 % naisista on ottanut selfie-kuvan. Sama lukema miesvastaajien keskuudessa on 25 %.
Ruotsalaiset parantelevat kuviaan
Kyselytulosten perusteella ruotsalaiset ovat innokkaimpia retusoimaan omakuviaan. 23 prosenttia ruotsalaisvastaajista kertoo muokkaavansa kuvia jollakin tavoin ennen niiden julkaisemista sosiaalisen median palveluissa.
Reipas enemmistö suomalaisista on sinut oman itsensä kanssa, sillä vain 18 prosenttia tunnustaa parantelevansa kuvia ennen niiden julkaisemista
Samsung tilasi kyselyn tutkimusyhtiö YouGOVilta keväällä 2014. Kyselyyn vastasi 4 000 yli 18-vuotiasta, joista 1 000 oli suomalaisia.