Yli kolmasosalla alakoululaisista on heikko käsitys ruoantuotannosta, esittää Oulun yliopiston väitöstutkimus. Väitöstutkija ehdottaa ruokakasvatusta esimerkiksi maatilalla, pellolla tai keittiössä
Monilla oppilailla mielikuva maatilasta on romantisoitunut tai maatila koetaan jonkinlaisena eläintarhana. Kaikki koululaiset eivät esimerkiksi tiedä, mistä maito tulee.
Aiheesta ensi perjantaina väittelevä filosofian maisteri, Luonnonvarakeskuksen tutkija Pia Smeds ehdottaa yhdeksi ratkaisuksi ruokakasvatuksen järjestämistä aidoissa ympäristöissä, esimerkiksi maatilalla, pellolla tai keittiössä.
Tulosten mukaan oppilaat kokivat oppimisen vaivattomammaksi ja keskittymisen helpommaksi, kun opetusta järjestettiin muualla kuin luokissa. Myös opiskeltu aihe muuttui samalla merkitykselliseksi.
– Kun oppiminen on merkityksellistä, vaivattomampaa ja keskittyminen on helpompaa, vahvistuvat kouluviihtyvyys ja oppimistulokset, sanoo Smeds.
Tutkijan mukaan median luoma kuva ruoasta ja sen tuotannosta vaikuttaa paljon lasten ja nuorten mielikuviin. Hänen mielestään ruokakasvatus on yhä tärkeämpää, sillä oppilaiden omakohtaiset kokemukset ruoantuotannosta ja ruoan reitistä pellolta pöytään ovat entistä harvinaisempia.
Smeds tarkasteli kasvatustieteen väitöskirjatyössään 5- ja 6-luokkalaisten oppimista ja mielikuvia. Tarkastelun kohteena oli runsaat 300 oppilasta Helsingistä, Vaasasta, Forssasta ja Jokioisilta.