Moottoripyörien pysäköiminen ei ole niin yksinkertaista kuin yleensä luullaan.
Moottoripyörä on Suomen pysäköintilaissa hankalassa asemassa. Periaatteessa se vertautuu henkilöautoon, mutta pienemmän kokonsa vuoksi käytännössä ei. Nimenomaan moottoripyörille tarkoitetut pysäköintiruudut ovat myös harvassa. Siksi monet motoristi jättävät kulkuvälineensä autoille tarkoitetuille paikoille.
Autoilijan näkökulmasta taas yksittäinen moottoripyörä varaamassa yhden kokonaisen parkkiruudun on ärsyttävää. Pyörä täyttää monesti ruudusta vain pienen osan, mutta auto ei enää siihen kuitenkaan mahdu.
EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson kertoo, että Suomen laki ei ole täysin selkeä moottoripyörien parkkeeraamisen suhteen. Lähtökohtahan on, että pysäköintilupa on ajoneuvokohtainen. Toisaalta lupa antaa myös ikään kuin käyttöluvan valitsemaansa parkkeeraussoppeen.
– Siksi autojen ruudun täyttäminen yhdellä moottoripyörällä ei ole laitonta, vaikka niin ei toivoisi tehtävän. Mutta se taas johtaisi myös siihen, että useamman moottoripyörän saisi jättää yhteen ruutuun vain yhdellä pysäköintiluvalla. Samoin moposta, jonka saisi parkkeerata maksutta jalankulkualueelle, on parkkiruudussa maksettava pysäköintilupamaksu, Anderson sanoo.
Paperiset liput ja laput hukkuvat helposti
Varminta on hankkia jokaiselle moottoripyörälle oma pysäköintilupa.
Monen kaupungin pysäköintilaitos myös ohjeistaa, ettei moottoripyörään tarvitse laittaa maksettua lippua, sillä ne voivat hukkua helposti.
Mahdollisen pysäköintisakon saa mitätöityä toimittamalla pysäköintiviranomaiselle todisteeksi joko lipun tai valokuvan siitä. Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella se pitää suorittaa eräpäivään mennessä.
Kun haluaa noudattaa sekä lakia että käytössääntöjä, ei sekään ole moottoripyörän kanssa täysin ongelmatonta. Yhteen parkkiruutuun saisi pysäköidä useamman moottoripyörän, mutta jokaisen siihen pysäyttäneen motoristin poistumisen tulee säilyä täysin esteettömänä.
– Jos yksittäinen motoristi latoo yhteen ruutuun vaikkapa viisi omistamaansa moottoripyörää, häntä voidaan sakottaa, jos jokaisen pyörän ruudusta poistumisreitti ei ole esteetön, Anderson kertoo.
Sama asia päätee myös kaveriporukoita: jos kaikki jättävät parkkitilan säästämiseksi moottoripyöränsä limittäin yhteen ruutuun, heitä saatetaan sakottaa esteettömyyden laiminlyömisestä.
Parkkiruudun ääriraja on ruudun ulkoreuna. Jos osakaan ajoneuvosta ylittää sen, kyse on laittomasta parkkeerauksesta.
– Yksityisillä toimijoilla voi olla hallinnoimillaan parkkipaikoilla kuten kauppakeskusten pihoilla tai parkkitaloissa omia sääntöjään koskien esimerkiksi moottoripyörien jättämistä autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Mutta nekin ovat harvinaisuuksia, Anderson toteaa.
Lähde: EasyPark Suomi
---
3:41