Image-lehti kohautti eilen Facebook-kansaa kertomalla testistään, jonka mukaan Facebookin kännykkäsovellus kuuntelisi puhelimen lähistöllä käytyjä keskusteluja kohdistetun mainonnan tarjoamiseksi uutisvirrassa.
Teknologiasivusto MPC kertoi myös kokeilleensa asiaa moneen kertaan, mutta tässä kokeilussa Facebookin uutisvirtaan ei ilmestynyt yhtäkään mainosta, joka olisi liittynyt puhelimen lähistöllä käytyihin keskusteluaiheisiin.
Asia jäi askarruttamaan, joten MTV:n Mobile & Services -yksikkö päätti kokeilla asiaa myös.
Ja kuinka ollakaan Image-lehden saamia tuloksia saatiin toistettua:
MTV:n kokeilussa keskusteltiin puhelimen lähettyvillä eri brändeistä ja osa niistä tupsahti käyttäjän Facebook-uutisvirrassa näkyviin mainoksiin.
Sekä Adidas, että Citroen olivat merkkejä, joita oli mainittu keskusteluissa ja jotka ilmestyivät myös mainoksiin.
Kokeilussa käytettiin Samsung Galaxy S4 -Android-puhelimen Facebook-sovellusta sekä pöytäkoneen Google Chrome-selainta.
Kokeilun tulos ei tarkoita välttämättä sitä, että Facebook-sovellus kuuntelisi puhelimen vieressä käytyjä keskusteluja, mutta se on jälleen mielenkiintoinen sattuma.