Mitä suomalainen television katsoja tai netin käyttäjä medialta haluaa? Tähän kysymykseen MTV MEDIA on etsinyt vastausta viimeisen puolentoista vuoden aikana vimmatusti ja monin eri keinoin.
– Selvää on, että median käytössä tapahtuu nyt muutoksia. Meillä on lähes kymmenen hengen tutkimusyksikkö, joka kerää koko ajan valtavasti tietoa suomalaisten kuluttajien käyttäytymisestä, kuvailee toimitusjohtaja Heikki Rotko uudistuksen taustoja.
Tutkimusten ja kyselyjen lisäksi MTV halusi nähdä omin silmin, miten mediaa suomalaiskodeissa käytetään.
– Viime viikkoina meidän yritysjohto ja asiantuntijat ovat jalkautuneet suomalaisiin koteihin. Näin on saatu lihaa luiden, niiden lukujen ympärille, mitä me muuten täällä Pöllölaaksossa tarkastelemme. Tämä oli hirvittävän avaava kokemus, joka toi uudella tavalla herkkyyttä siihen, mitä siellä kodeissa oikeasti ajatellaan ja mitä siellä todella tapahtuu, jatkaa Rotko.
– Kun pääsin kiertämään ihmisten kotona ja seuraamaan heidän uutisten kulutustaan, minua ilahdutti se, että meidän ankkurimme tunnetaan etunimillä ja kevennyksistä halutaan pitää kiinni. Sellainen hyväntuulisuus, se halutaan säilyttää, kertoo MTV3 Uutisten vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila.
Reaaliaikaista uutisointia tarvitaan lisää
Kokemusten ja tutkimustulosten perusteella muun muassa uutistarjontaa kehitetään vastaamaan aiempaa enemmän yleisön tarpeita.
– Uutisten mobiilikäyttö älypuhelimien, tablettien ja muiden kautta on kovassa kasvussa. Ihmiset eivät enää jaksa odottaa, että uutiset kerrotaan tiettyyn kellonaikaan. Sen sijaan he haluavat kuulla niistä silloin, kun tapahtuu, jatkaa Ylä-Anttila.
Sen vuoksi suorat lähetykset yhdistettynä uutistoimituksen osaamiseen ja analysointikykyyn ovat Ylä-Anttilan mukaan sellainen paketti, jonka uskotaan tyydyttävän yleisöä jatkossakin.
– Tietysti meidän Seitsemän ja Kymmenen uutiset on vahvoja television uutisbrändejä, jotka pysyvät ja joita kehitetään eteenpäin. Niistä muodostuu tällainen uutispäivän ajankohtaislähetys, Ylä-Anttila kuvaa kanavan uutistarjontaa.