Kehä I:llä Espoon Laajalahdessa autoilevien kannattaa olla nyt tarkkana.
Pääkuvan videoAlta pois! Lakaisukoneet tulevatKevennysmies Mika Tommola kävi paikan päällä katsomassa, miten väärinpysäköityjä autoja hinattiin puhdistustöiden tieltä Helsingin Töölössä. |
MTV Uutisten rikostoimittaja Jarkko Sipilä julkaisi eilen Twitterissä valokuvan Espoon Laajalahdesta, jossa Kehä I:lle hieman ennen työmaata pystytetyn peltipoliisiparin kohdalla nopeusrajoitus muuttuu juuri ennen tolppia.
– Tämä peltipoliisipari Kehä ykkösellä on kyllä mielenkiintoinen, kun asvaltin antureiden ja kameroiden väliin on saatu työmaarajoitus. Anturin kohdalla rajoitus on 70 km/h ja kameran kohdalla 50 km/h, Sipilä kirjoittaa Twitterissä.
Antureilla Sipilä tarkoittaa asfalttiin upotettuja ilmaisimia, joiden kohdalta auton nopeus mitataan. Tässä kyseisessä kohdassa autoilija voisikin siis periaatteessa saada kameratolpan välähtämään, vaikka ajaisikin täysin rajoitusten mukaan, mikäli kamera on asetettu reagoimaan ylinopeuksiin 50:n rajoituksen mukaan. 50 km/h:n rajoitus kun astuu voimaan vasta kyltin kohdalta, jolloin autoilija on jo ylittänyt nopeusanturin.
Viranomaisen vastausta ei tarvinnut pitkään odotella, sillä pariakymmentä minuuttia myöhemmin Sipilän twiittiin reagoi Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein.
– Jos pyytäisimme, että merkin asentaja siirtäisi sitä pari metriä taaksepäin. Silloin ei voisi kukaan sanoa, ettei tiennyt mikä nopeusrajoitus oli voimassa. Tätähän on toivottu, Pasterstein twiittasi.