Suomessa myönnetään vuosittain tuhansia ajokortin ikäpoikkeuslupia.
17-vuotiaille myönnettävät henkilöauton ajokortin ikäpoikkeusluvat lähtivät kasvuun syksyllä 2018, kun poikkeusluvan myöntämiseen ei enää ajokorttilain uudistuksen jälkeen vaadittu erityisen painavia syitä.
– Viime vuosina ollaan päädytty sinne 20 000 luvan vuositahtiin, ja nyt kasvu on hieman taittunut, kertoo Traficomin osastopäällikkö Henna Antila.
Ikäpoikkeuslupa myönnetään nuoren omien kulkemistarpeiden perusteella. Perusteena voi olla esimerkiksi kulkemistarve kouluun, työhön tai tavoitteelliseen harrastukseen.
Loukkaantuneiden määrä kasvoi
Vaikka alaikäisten kuskien määrä on lisääntynyt, on heidän osuutensa liikenneonnettomuuksissa pysynyt melko samana.
– Viime vuonna oli hieman enemmän loukkaantuneita henkilöitä, joka johtui siitä että onnettomuuksia, joissa oli useampi henkilö ajoneuvon kyydissä, tapahtui hieman enemmän, Antila sanoo.
– Sitä kautta loukkaantuneiden määrä kasvoi, vaikka onnettomuusmäärä ei itsessään kasvanut.
Piikki rikostilastoissa
Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan onnettomuuksia tapahtuu yllättävän vähän, ottaen huomioon kuinka paljon 17-vuotiaita henkilöauton kuljettajia on liikenteessä.
– Toki siellä on myös niitä kaikista vakavimpia eli kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Tietyissä tilastoissa nuoret kuljettajat kuitenkin näkyvät selvästi.
– Piikki näkyy näissä rikostilastoissa, eli syyllistytään lähinnä koviin ylinopeuksiin. Voi sanoa, että 17–23 vuoden ikäiset ja nuoret miehet, he ovat yliedustettuina, Kallio kertoo.
Lue myös:
Henriikan selviytyminen vakavasta kolarista oli hilkulla – näin hän juhlistaa "viiden sentin päivää"
Poliisi on löytänyt autoista lukuisia kiellettyjä laitteita – ihmiset yrittävät hämätä: "Kuvitellaan, ettei poliisi löydä"
Katso myös: Ajokortin uusiminen kallistuu
2:14Terttu pöyristyi joutuessaan maksamaan 330 euroa saadakseen jatkaa ajamista.