UPM:n eilinen ilmoitus Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta sai aikaan kiivaan keskustelun. Jupakkaan ovat ottaneet kantaa muun muassa pääministeri Sanna Marin (sd.), opetusministeri Li Andersson (vas.), oppositiopuolue kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi kohautti esittämällä väitteen, jonka mukaan pääministeri Sanna Marin (sd.) "ei ole suostunut tapaamaan ja kuulemaan meitä yritysten edustajia".
– Pääministeri ei myöskään halua tavata muitakaan elinkeinoelämän järjestöjä tai edes suoraan yrityksiä kuullakseen huolemme. Yhteenkään sähköpostiin en ole saanut vastausta, tiettävästi luette kuitenkin Twitteriä, Romakkaniemi sanoo.
MTV Uutisten hallituslähteistä saamien tietojen mukaan Marin olisi kuitenkin tavannut elinkeinoelämän vaikuttajia kesäkuussa talousneuvoston kokouksessa. Keväällä valtiojohdon kaikkia tapaamisia karsittiin koronarajoitusten takia, mutta kesällä niitä taas järjestettiin.
Talousneuvosto on pääministerin johdolla toimiva hallituksen, tärkeimpien etujärjestöjen ja Suomen Pankin välinen yhteistyöelin. Se tarkastelee keskeisiä talous- ja yhteiskuntapoliittisia kysymyksiä.
Keskuskauppakamarin Juho Romakkaniemi on talousneuvoston jäsen.
Lisäksi syyskuulle pääministerillä on MTV uutisten saamien tietojen mukaan sovittuja tapaamisia muun muassa Metsäteollisuuden, Suomen Yrittäjien ja Nokian toimitusjohtajan Pekka Lundmarkin kanssa.
UPM:n eilinen ilmoitus Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemissuunnitelmasta on jatkoa viime päivien talousuutisille. Finnair tiedotti tiistaina tuhannen työpaikan vähennykseen johtavista yt-neuvotteluista, Fazer kertoi sulkevansa Karkkilan tehtaan ja Swissport Finland ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut.
Lisää vettä myllyyn heitettiin tänään, kun UPM julkisti toimitusjohtaja Jussi Pesosen kirjoittaman avoimen kirjeen. Pesosen mukaan ulkoisten kustannusten osuus ja verorasitus ovat käyneet Suomessa ylivoimaiseksi. Hän nosti esiin muun muassa dieselveron korotuksen ja Ruotsia korkeamman sähköveron.
Lue Pesosen kannanotto: UPM:n sulkeman Kaipolan työntekijöiden tulevaisuus näyttää synkältä: "Keski-ikä tehtaalla taitaa olla 50, on erittäin vaikeaa luoda uutta tulevaisuutta"
Pääministeri: "Me olemme tavanneet"
Myös pääministeri on hetki sitten vastannut Twitterissä Romakkaniemelle sanomalla, että he ovat tavanneet kesäkuussa.
– Me olemme myös tavanneet viimeksi kesäkuussa pääministerin johtamassa talousneuvoston kokouksessa, jossa on edustettuina laajasti myös elinkeinoelämän toimijoita, Marin sanoo.
Lisäksi Marin on aiemmin tänään kertonut, että hallitus on tehnyt toimia tukeakseen Suomen taloutta ja ihmisiä.
– Pandemia on iskenyt kovaa yhteiskuntiin ja valtiot ovat velkaantuneet tukeakseen taloutta ja ihmisiä tilanteessa. Suomessa on helpotettu lomautuksia, tuettu yrityksiä ja käytetty mittavasti rahaa kriisin hoitoon, jotta selviämme yhdessä.
Marin korostaa, että jokainen irtisanominen on kova inhimillinen ja yhteiskunnallinen isku.
– Toivottavasti yhteishenkeä löytyy kaikilta tämän poikkeuksellisen vakavan kriisin keskellä.
– Minun ajatukseni ovat jämsäläisten ihmisten ja perheiden luona, Finnairin ja Swissportin työntekijöiden luona, Fazerin työntekijöiden luona ja kaikkien teidän luonanne, jotka olette kohdanneet henkilökohtaisen kriisin yhteisen kriisin keskellä.
"Jos hallitus olisi tehnyt erilaista politiikkaa, tämä olisi ollut mahdollista estää"
Oppositiopuolue kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo väitti eilen Iltalehdelle, että tehtaan sulkeminen johtuisi Marinin hallituksen politiikasta.
– Minusta on täysin selvää, että jos hallitus tekisi erilaista politiikkaa, niin tämä olisi ollut mahdollista estää. Kyse on paperikoneiden kannattavuuseroista. Hallitus on jo nostanut kustannuksia mutta ei tehnyt mitään, mikä antaisi näkymää ja varmuutta sille, että paperin tekeminen on Suomessa kannattavaa jatkossakin, Orpo arvosteli IL:lle.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja opetusministeri Li Andersson puolestaan oli ihmeissään Orpon väitteestä.
– On pakko hämmästellä kokoomuksen tapaa politikoida, kutsumalla tätä hallituksen syyksi. Ainoa konkreettinen selitys, jonka Orpo mainitsee on tämän kuun alussa voimaan astunut polttoaineverotuksen indeksikorotus. Orpo korotti itsekin polttoaineiden hintaa ja diesel maksoi Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan sekä vuonna 2015 että 2019 enemmän kuin nyt, Andersson sanoo Twitterissä.
Työministeri Tuula Haatainen (sd.) on osallistunut jupakkaan vakuuttamalla, että toimet Kaipolan tehtaan työntekijöiden tueksi on jo käynnistetty.
– Kävin eilen keskustelun TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa ja sovimme ripeästä etenemisestä, Haatainen sanoo.