MTV selvitti: Ajokokeen läpäisyssä huimia eroja eri puolilla Suomea – katso, kuinka usein kotikunnassasi reputetaan

9:26img
Missä inssi menee heittämällä läpi, missä tulee hylsy? Viiden jälkeen selvitti!
Julkaistu 06.06.2024 19:36
Toimittajan kuva
Leo Jaakkonen

leo.jaakkonen@mtv.fi

Viiden jälkeen -ohjelman selvitys paljastaa, kuinka ajokokeet läpäistään eri puolilla Suomea.

Autokoulun käyneiden välillä on huimia eroja ensimmäisen ajokokeen läpi pääsemisessä eri puolilla Suomea. Asia selviää Viiden jälkeen -ohjelman selvityksestä, jonka tiedot on kerätty liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuoden 2023 tilastoista.

Yli 90 kunnan vertailussa huonoin läpimenoprosentti oli Varkaudessa, jonka 111 kokeesta 37 prosenttia hyväksyttiin.

Toiseksi huonoiten suoriuduttiin Espoossa ja Järvenpäässä (41 prosenttia) ja kolmanneksi huonoiten Jyväskylässä ja Lieksassa (42 prosenttia). Listaa jatkavat Vantaa (43 prosenttia) ja Helsinki (44 prosenttia).

Parhaiten ajokokeesta suoriuduttiin Kolarissa ja Ilomantsissa, joissa molemmissa kaikki kokeet menivät kerrasta läpi. Otos on kuitenkin varsin pieni, sillä Kolarissa ensimmäisiä inssejä ajettiin 11, Ilomantsissa vain yksi.

0606_vj_inssi_1_graffa

Onnea Kolari ja Ilomantsi! Ajokokeiden pieni otoskoko ei ole syy olla juhlistamatta turvallista ajotaitoa.

Pienillä paikkakunnilla etumatka

Traficomin asiantuntijan Jussi Pohjosen mukaan listan häntäpäästä löytyvien suurten kaupunkien, kuten Helsingin, Espoon ja Vantaan osalta huonon läpimenoprosentin takaa löytyy vertailtavaa maalaispaikkakuntien korkeampiin lukuihin.

– Pienten maalaispaikkakuntien etu on, että huonojen joukkoliikenneyhteyksien takia nuoret joutuvat liikkumaan mopolla, mopoautolla tai traktorilla. Eli ennen henkilöautokortin hankkimista saadaan jopa kolmenkin vuoden ajokokemus, mikä näkyy varmuutena inssiajossa, Pohjonen kertoo.

Isoissa kaupungeissa liikenneympäristö on Pohjosen mukaan haastavampi, ja erilaisia tilanteita tulee eteen enemmän.

Luku laskussa

Kaiken kaikkiaan autokoulun käyneiden läpimenoprosentti ensimmäisessä ajokokeessa oli 53. Luku on laskenut vuonna 2018 voimaan tulleen ajokorttilain uudistuksen jälkeen, kun pakollisten ajotuntien määrä laskettiin kymmeneen.

Pohjosen mukaan selitys läpimenoprosentin laskemiselle uudistuksen jälkeen on selkeä.

– Autokouluun mennessä jokaisesta tunnista joutuu maksamaan, niin tulee helposti kiusaus kokeilla, että mennään minimillä tutkintoon ja katsotaan, kuinka käy. Ei ajatella niinkään oppimista, vaan ajatellaan liikaa rahaa.

Lisätunnit tarpeen

Pohjosen mukaan omista ajotaidoista kannattaakin muodostaa realistinen käsitys.

– Kannattaa keskustella autokoulun ajo-opettajan kanssa inssiin menon edellytyksistä ja uskoa häntä. Jos kovin monta kertaa käy inssissä kokeilemassa, niin se tulee maksamaan enemmän kuin se muutaman lisäajotunnin ottaminen, mikä saattaisi olla ratkaisu.

Autokoulun lisäksi moni suorittaa ajokorttinsa läheisensä opetuksessa. Opetusluvalla ajo-opetuksen suorittaneiden läpimenoprosentti ensimmäisessä inssissä oli 63. Viime vuonna jo yli 40 prosenttia 55 000 ajokortin saaneesta oli opetusluvallisia.

Katso koko kuntakohtainen lista alta

Autokoulun käyneiden B-kortin 1. ajokokeen läpäisyprosentti kunnittain 2023 (suluissa 1. kokeiden lukumäärä)

Alajärvi 66 (149)
Alavus 50 (94)
Espoo 41 (2633)
Forssa 57 (196)
Haapajärvi 63 (147)
Hamina 73 (133)
Hanko 79 (29)
Heinola 63 (68)
Helsinki 44 (4519)
Hyvinkää 50 (437)
Hämeenlinna 56 (531)
Iisalmi 55 (280)
Ikaalinen 78 (100)
Ilomantsi 100 (1)
Imatra 60 (138)
Ivalo 79 (28)
Joensuu 56 (626)
Juankoski 74 (112)
Jyväskylä 42 (920)
Jämsä 65 (85)
Järvenpää 41 (1006)
Kajaani 54 (394)
Kankaanpää 69 (129)
Karjaa 68 (118)
Karkkila 65 (82)
Kauhajoki 63 (91)
Kauhava 72 (117)
Kemi 71 (245)
Kemijärvi 73 (45)
Keuruu 61 (67)
Kitee 50 (24)
Kittilä 91 (34)
Kokemäki 68 (224)
Kokkola 48 (438)
Kolari 100 (11)
Kotka 53 (368)
Kouvola 62 (405)
Kristiinankaupunki 53 (87)
Kuhmo 57 (14)
Kuopio 48 (644)
Kurikka 68 (133)
Kuusamo 79 (146)
Lahti 54 (907)
Lappeenranta 56 (474)
Lapua 67 (67)
Lieksa 42 (36)
Lohja 56 (549)
Loimaa 54 (234)
Loviisa 51 (49)
Mikkeli 60 (434)
Muonio 80 (35)
Mänttä-Vilppula 62 (61)
Nivala 75 (139)
Nokia 65 (777)
Nurmes 74 (58)
Orivesi 70 (63)
Oulainen 74 (70)
Oulu 56 (1889)
Outokumpu 67 (30)
Parkano 87 (71)
Pello 78 (9)
Pieksämäki 63 (99)
Pietarsaari 59 (261)
Pori 71 (734)
Porvoo 57 (447)
Pudasjärvi 88 (32)
Pulkkila 62 (117)
Raahe 48 (202)
Ranua 87 (15)
Rauma 45 (289)
Riihimäki 52 (280)
Rovaniemi 68 (541)
Salo 45 (394)
Sastamala 68 (126)
Savonlinna 67 (166)
Seinäjoki 50 (460)
Sodankylä 78 (54)
Suolahti/Äänekoski 56 (175)
Suomussalmi 88 (41)
Suonenjoki 70 (33)
Tammisaari 76 (188)
Tampere 57 (1631)
Tornio 61 (150)
Turku 54 (2203)
Uusikaupunki 48 (160)
Vaasa 55 (576)
Valkeakoski 66 (222)
Vantaa 43 (1337)
Varkaus 37 (111)
Viitasaari 57 (63)
Virrat 69 (49)
Ylitornio 62 (26)
Ylivieska 63 (222)

Lähde: Traficomin tilasto 2023. Tilastoissa näkyvät kunnat, joissa sijaitsee Ajovarman ajolupatoimipisteitä.

Korjaus Viiden jälkeen -ohjelman lähetykseen 6.6.: Kerroimme, että Äänekoskella ensimmäisen inssin läpimenoprosentti olisi 31. Äänekoskella ei kuitenkaan ole huonoin läpimenoprosentti, vaan kyse on kirjausvirheestä tilastoissa. Äänekosken ajokokeet suoritetaan todellisuudessa Suolahden toimipisteellä.

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu