Viiden jälkeen -ohjelman selvitys paljastaa, kuinka ajokokeet läpäistään eri puolilla Suomea.
Autokoulun käyneiden välillä on huimia eroja ensimmäisen ajokokeen läpi pääsemisessä eri puolilla Suomea. Asia selviää Viiden jälkeen -ohjelman selvityksestä, jonka tiedot on kerätty liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuoden 2023 tilastoista.
Yli 90 kunnan vertailussa huonoin läpimenoprosentti oli Varkaudessa, jonka 111 kokeesta 37 prosenttia hyväksyttiin.
Toiseksi huonoiten suoriuduttiin Espoossa ja Järvenpäässä (41 prosenttia) ja kolmanneksi huonoiten Jyväskylässä ja Lieksassa (42 prosenttia). Listaa jatkavat Vantaa (43 prosenttia) ja Helsinki (44 prosenttia).
Parhaiten ajokokeesta suoriuduttiin Kolarissa ja Ilomantsissa, joissa molemmissa kaikki kokeet menivät kerrasta läpi. Otos on kuitenkin varsin pieni, sillä Kolarissa ensimmäisiä inssejä ajettiin 11, Ilomantsissa vain yksi.
Pienillä paikkakunnilla etumatka
Traficomin asiantuntijan Jussi Pohjosen mukaan listan häntäpäästä löytyvien suurten kaupunkien, kuten Helsingin, Espoon ja Vantaan osalta huonon läpimenoprosentin takaa löytyy vertailtavaa maalaispaikkakuntien korkeampiin lukuihin.
– Pienten maalaispaikkakuntien etu on, että huonojen joukkoliikenneyhteyksien takia nuoret joutuvat liikkumaan mopolla, mopoautolla tai traktorilla. Eli ennen henkilöautokortin hankkimista saadaan jopa kolmenkin vuoden ajokokemus, mikä näkyy varmuutena inssiajossa, Pohjonen kertoo.
Isoissa kaupungeissa liikenneympäristö on Pohjosen mukaan haastavampi, ja erilaisia tilanteita tulee eteen enemmän.
Luku laskussa
Kaiken kaikkiaan autokoulun käyneiden läpimenoprosentti ensimmäisessä ajokokeessa oli 53. Luku on laskenut vuonna 2018 voimaan tulleen ajokorttilain uudistuksen jälkeen, kun pakollisten ajotuntien määrä laskettiin kymmeneen.
Pohjosen mukaan selitys läpimenoprosentin laskemiselle uudistuksen jälkeen on selkeä.
– Autokouluun mennessä jokaisesta tunnista joutuu maksamaan, niin tulee helposti kiusaus kokeilla, että mennään minimillä tutkintoon ja katsotaan, kuinka käy. Ei ajatella niinkään oppimista, vaan ajatellaan liikaa rahaa.
Lisätunnit tarpeen
Pohjosen mukaan omista ajotaidoista kannattaakin muodostaa realistinen käsitys.
– Kannattaa keskustella autokoulun ajo-opettajan kanssa inssiin menon edellytyksistä ja uskoa häntä. Jos kovin monta kertaa käy inssissä kokeilemassa, niin se tulee maksamaan enemmän kuin se muutaman lisäajotunnin ottaminen, mikä saattaisi olla ratkaisu.
Autokoulun lisäksi moni suorittaa ajokorttinsa läheisensä opetuksessa. Opetusluvalla ajo-opetuksen suorittaneiden läpimenoprosentti ensimmäisessä inssissä oli 63. Viime vuonna jo yli 40 prosenttia 55 000 ajokortin saaneesta oli opetusluvallisia.
Katso koko kuntakohtainen lista alta
Autokoulun käyneiden B-kortin 1. ajokokeen läpäisyprosentti kunnittain 2023 (suluissa 1. kokeiden lukumäärä) Alajärvi 66 (149) Lähde: Traficomin tilasto 2023. Tilastoissa näkyvät kunnat, joissa sijaitsee Ajovarman ajolupatoimipisteitä. |
Korjaus Viiden jälkeen -ohjelman lähetykseen 6.6.: Kerroimme, että Äänekoskella ensimmäisen inssin läpimenoprosentti olisi 31. Äänekoskella ei kuitenkaan ole huonoin läpimenoprosentti, vaan kyse on kirjausvirheestä tilastoissa. Äänekosken ajokokeet suoritetaan todellisuudessa Suolahden toimipisteellä.