Autokoulunopettaja kertoo, että ajokokeessa sattuu havainnointiin ja arviointiin liittyviä kömmähdyksiä.
Ajokoe ei aina mene ihan putkeen. Kysyimme autokoulunopettajalta, mikä on yleisin moka, joka inssissä tehdään.
Minttu Vänni CAP-Autokoulusta pohtii, että yleisimmät kömmähdykset liittyvät havainnointiin ja arviointiin. Tämä on monesti yhteydessä vähäiseen ajokokemukseen.
Havainnointi- ja arviointimokat voivat tarkoittaa monenlaisia asioita. Vänni antaa pari esimerkkiä:
– Ei huomata, että nopeusrajoitus muuttuu tai että pitää vaihtaa kaistaa.
– Nuori kuski saattaa myös unohtaa väistää jalankulkijaa tai pyöräilijää, joka on ylittämässä tietä, varsinkin kääntyessään risteyksessä.
Lue myös: "Sähköhärpäkkeellä" punaisia päin Helsingissä – sakothan siitä tuli
Arviointivirheitä sattuu
Inssissä hommat voivat mennä metsään myös arvioinnin suhteen. Kuljettaja saattaa posottaa menemään liian kovaa.
– Voi tulla arviointivirhe liikenneympyrässä, että ehdinköhän tuon eteen vai en, Vänni miettii.
Kokemus opettaa
20 vuotta alalla olleen Vännin mieleen muistuu eräs tilanne vuosien takaa, kun oppilaan kanssa oltiin menossa kärkikolmiolle ja hidastamassa.
Vänni kysyi oppilaalta, ehdittäisiinkö mennä ennen vasemmalta tulevaa kuorma-autoa.
– Hän sanoi, että "tiedän, että mun faija ehtisi, mutta mä en".
Vastaus ilahdutti Vänniä kovasti.
– Tuohan on loistava oivallus, että mitä enemmän tulee kokemusta ja sujuvuutta, sitä helpompaa se on.
Mokien välttämisessä auttaa hieman se, jos vähän malttaa mieltään ennen kuin menee. Toisaalta aivan jokaista kömmähdystä ei voida välttää, sillä kaikki tekevät virheitä ja etenkin tuoreilta kuskeilta voi puuttua vielä pelisilmää liikenteessä.
Lue myös: Tiesithän? Täällä et saa renkaitasi vaihtaa: "Olisi ikävää lähteä taipaleelle puoliksi talvirenkailla, puoliksi kesärenkailla"
Inssissä usein jännittää
Mokille voi luonnollisesti olla monia syitä. Vänni kertoo, että yksi yleinen syy virheille on jännitys. Lisäksi saatetaan yliyrittää eli pyritään ajamaan niin sanotusti täydellisesti.
– Nuori kuljettaja helposti saattaa kokeessa jännittää ja menee siellä muiden mukana.
Yksi esimerkki tästä voi Vännin mukaan olla tilanne, jossa ei huomata nopeusrajoituskylttiä ja hoksataan vasta myöhemmin, että tässähän pitäisi jo ajaa hiljempaa.
Ei ehkä riittävästi ajotunteja alla
Yksi syy mokille voi Vännin mukaan olla sekin, että ajokoetta lähdetään kokeilemaan siinä vaiheessa, kun ajotunteja ei ole vielä riittävästi alla.
Nuori kuski saattaisi tosiasiassa tarvita lisää tunteja, jotta ajoneuvon käsittely alkaisi tuntua helpommalta ja suunnilleen sujuvalta.
– Silloin jäisi enemmän aikaa havainnointiin.
– Jos tuntuu, että ollaan vielä vähän vieraalla alueella, saattaa olla, että ei ehditä huomaamaan tiettyjä asioita.
Esimerkki tällaisesta saattaa olla se, että tilannenopeus lähtee käsistä.
Lue myös: Moni autoilija kokee kaksipyöräisten havainnoinnin hankalaksi liikenteessä – ota oleellinen keino avuksi
Kiire vaivaa liikenteessä
Vänni pohtii, että ihmisillä tuntuu nykyisin olevan koko ajan hirveä kiire. Se näkyy liikenteessä.
Uusi kuljettaja saattaa ajatella, että hänen hitautensa on haitaksi muille liikenteessä ja että hän olisi sen vuoksi ikään kuin muiden jaloissa.
– Siitä tulee ehkä vääränlainen kuva, että minun olisi pakko lähteä nopeasti liikkeelle ja että en voi pysähtyä tai hidastaa, Vänni kuvailee.
Tällaisten itsenäisten ratkaisujen tekeminen voi pelottaa joskus, kun tuntuu, että ei haluaisi olla haitaksi takana tulevalle.
Katso myös video: Osaisitko ajaa tässä risteyksessä?
1:12