MTV seurasi kaahailua liikennetyömaalla Turunväylällä, pysäyttävä määrä sakkoja kirjattiin hetkessä: 38 minuutissa 70 lappua – "Eihän tässä touhussa ole mitään järkeä"

Ylinopeudet liikennetyömailla aiheuttavat päivittäin pelkoa tiellä työskenteleville työmiehille ja -naisille. Poliisi pyrkii valvomaan ylinopeuksia erityisesti tietöiden, koulujen ja päiväkotien lähistöllä teknisen liikennevalvonnan lisäksi.

Turunväylällä Kirkkonummen Veikkolan kohdalla 60 km/h -nopeusrajoitusalueella ylinopeuden ajajia riitti torstaiaamuna runsaasti. 

MTV Uutiset seurasi liikennevalvontaa Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen vanhemman konstaapeli Ismo Soukolan kanssa. 

Aamuyhdeksän jälkeen toteutetun 38 minuutin valvonnan aikana poliisiauton kamerajärjestelmä räpsyi tiuhaan: 38 minuutin aikana 70 autoilijaa ajoi ylinopeutta tietyöalueella. Tutka asetettiin 60 km/h -nopeusrajoitusalueelle siten, että sakkoraja oli 10 km/h ylityksen kohdalla.

– Täytyy sanoa, että tilanne on erittäin huolestuttava, aloittaa Soukola MTV Uutisten haastattelussa moottoritien reunalla.

– Nyt me on oltu tässä vajaa puoli tuntia ja kuvia on tullut yli 50 ja suurin nopeus 60 km/h -alueella on ollut 124 km/h, että eihän tässä touhussa ole enää mitään järkeä. Siellä on kuitenkin työmiehet – jotka ovat isiä, veljiä ja poikia – töissä tuolla. He tekevät melkein oman henkensä uhalla töitä tuolla. Ja tämä on valitettavasti nykyisin tosiasia, Soukola huokaa ratsian ollessa vielä käynnissä.

Ratsian räikein kaahaus jäi 124 km/h nopeuteen, joten eräs autoilija ylitti sallitun ajonopeuden 64 kilometrillä tunnissa. Soukola kertoo MTV Uutisille, että tällaisesta ylinopeudesta lähtee kortti hyllylle ja tapausta tullaan todennäköisesti tutkimaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Autoilija tulee saamaan poliisilta lähiaikoina kutsun poliisiasemalle kuultavaksi.

"Koulujen kohdalla erityistä piittaamattomuutta"

Liikenteenvalvontaan erikoistuneen vanhemman konstaapelin mukaan kulunut vuosi on ollut erityisen poikkeuksellinen.

– Törkeät nopeudenylitykset ovat korostuneet, niitä näyttää olevan entistä enemmän, Soukola toteaa.

– Pahimpia paikkoja taajamassa ovat koulujen ja päiväkotien kohdat, täällä maantiellä taajaman ulkopuolella nämä tietyöalueet. Varsinkin näissä paikoissa korostuu piittaamattomuus.

Soukola nostaa esiin ylinopeusvalvontaan liittyvän negatiivisen mielikuvan. Hänellä itsellään on tärkeä periaate liikennevalvontaa suorittaessa.

– Pyrin sijoittamaan kamera-auton sellaiseen paikkaan, jossa sillä on erityisesti merkitystä liikenneturvallisuuden kannalta. En ole rahastamassa, vaikka meillä (poliiseilla) on sellainen maine automaattisessa valvonnassa, että me vaan rahastamme. Yritän pysäyttää kamera-autoni  tietyömaiden, koulujen ja päiväkotien kohdalla. Myöskin kansalaisten valvontapyyntöjä yritän toteuttaa, Soukola kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat