Rautateiden henkilöliikenteen kilpailutuksen voittajia ovat asiakkaat ja henkilöstö, kun taas valtio kärsii tulonmenetyksistä. Asia selviää liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) perjantaina julkistamista asiakirjoista.
LVM:n talouspoliittiselle ministeriövaliokunnalle luovuttamassa muistiossa myös junavuorojen ennustetaan lisääntyvän ja lippujen hintojen laskevan. Myös palveluiden kirjon ennustetaan kasvavan kilpailutuksen myötä.
Muistiossa ennustetaan, että pitkällä aikavälillä henkilöstön tarve rautateillä liikennöivissä yrityksissä kasvaa.
– Jos henkilöjunaliikennepalvelujen tarjonta lisääntyy ennustetusti, edellyttää tämä merkittävää lisäpanostusta myös henkilöstöön. Lisäystarve koskee erityisesti veturinkuljettajia ja konduktöörejä, muistiossa todetaan.
Sen sijaan VR:n osingonmaksukyky valtiolle jää todennäköisesti pysyvästi nykyistä alemmalle tasolle.
Ylen haltuunsa saaman selvityksen mukaan VR:n arvosta lähtisi jopa yli 500 miljoonaa euroa. Konsulttiarvion mukaan kilpailun taloudellinen kokonaisvaikutus olisi 40 miljoonaa euroa negatiivinen.
Ylen hallussa olevan konsulttiarvion mukaan kilpailuttamisesta saataisiin lisää hyötyä ainoastaan, jos rautateillä tehtäisiin miljardiluokan investoinnit.
LVM julkaisi perjantaina verkkosivuillaan rautateiden henkilöliikenteen kilpailutukseen liittyviä konsulttiselvityksiä ja muita asiakirjoja. Asiakirjoista oli tehty tietopyyntöjä. Selvityksistä on peitetty salassa pidettäviksi määritellyt kohdat.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi noin kaksi viikkoa sitten, että rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä, josta se etenee vaiheittain kattamaan koko maan.
VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.