Lentohenkilökunta tarkkailee koneeseen nousevia matkustajia muun muassa lentoturvallisuuden vuoksi.
Huffington Post kysyi lentoemänniltä, millaisiin asioihin nämä kiinnittävät matkustajissa huomiota jo silloin, kun nämä vasta astelevat koneeseen. Suurin osa lentohenkilökunnan huomioista liittyy turvallisuuteen lennolla.
Nämä asiat henkilökunta huomaa!
Katsotko heitä silmiin? Jos matkustaja ei luo katsekontaktia, lentoemäntä voi haluta tarkistaa esimerkiksi sen, pelkääkö hän lentämistä, onko hänen paha olo tai onko jokin muu hätänä.
Oletko humalassa? Yritä vain peitellä sitä – he huomaavat silti! Humaltuminen ja aggressiivinen käytös ovat lennolla uhkia, jotka pyritään tunnistamaan jo ovella. Henkilökunta on myös koulutettu saamaan vaikea asiakas hallintaansa.
Oletko hyväkuntoinen? Henkilökunta tarkkailee, kuka matkustajista voisi olla kykenevä avustamaan hätätilanteessa matkan aikana. Yleensä sopiva kandidaatti on yksin matkustava, tavallisiin arkivaatteisiin pukeutunut matkalainen, joka on hyvässä kunnossa.
Vastaatko tervehdykseen? Mukava asiakas jää mieleen myös lentokoneessa!
Oletko sairas? Henkilökunnan tulee varmistaa, että kaikki matkustajat ovat lentokuntoisia. Kun kone lähtee matkaan, sairaalat jäävät kauas taa, ja hätätapauksiin reagoiminen vaikeutuu.
Oletko raskaana? Loppuraskauden aikana lääkärin tulee antaa todistus naisen lentokyvystä. Finnairin mukaan raskaana olevalla tulee olla lääkärin todistus siitä, että raskaus on edennyt normaalisti, kun 28 raskausviikkoa on täynnä. Lentomatkustaminen sallitaan, kunnes 36 raskausviikkoa on täynnä. Henkilökunta tarkkailee, ettei matkustaja piilottele raskausvatsaansa.
Oletko hermostunut? Jos henkilökunnalle tulee tunne siitä, ettei matkustajalla ole kaikki kunnossa, he luultavasti kysyvät lisätietoja. Henkilökunta on valmis auttamaan, jos matkustaja pelkää lentämistä – sitä ei tarvitse hävetä!
Lähde: Huffingtonpost.com, Finnair.com
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.