Netflixin Reed Hastings sanoo, että striimausjätti on ehdottoman kiinnostunut F1-sarjan omistamisesta, jos se olisi jälleen ostettavissa. Tällä hetkellä sarjan omistaa niin ikään yhdysvaltalaisella rahalla pyörivä Liberty Media.
F1-sarjan nykyisen omistajan Liberty Median tavoite on ollut kasvattaa yleisöä F1-sarjan omalle tv-kanavalle tai palvelulle, jonka kautta katsojat voisivat seurata kisoja ja aika-ajoja entistäkin laveammalla tarjonnalla. Vuonna 2018 esitetty strategia ei ole kuitenkaan ottanut tuulta alleen, sillä sarjan tv-oikeudet on ripoteltu ympäri maailman hyvin pitkälti perinteisille tv-yhtiöille ja niiden suoratoistopalveluille.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen yllätettiin – Jäämiehen silmät kirkastuivat venäläisestä läksiäislahjasta: "Tuolla pääsee hyvin viruksesta eroon"
Striimausjätti Amazon Prime on toistaiseksi hankkinut joitakin urheiluoikeuksia, mutta Netflix ei ole vielä lähtenyt tavoittelemaan suorista urheilulähetyksistä kiinnostunutta yleisöä. Toimitusjohtaja Reed Hastings selvittää Netflixin strategiaa saksalaisen laatulehden Der Spiegelin haastattelussa.
Hastings kertoo, että F1-lähetysten tarjoaminen muuttuisi kiinnostavaksi, jos Netflix samalla omistaisi koko sarjan. Avainasemassa koko kuviossa on se, että striimauspalvelu pystyisi tarjoamaan sarjan kaikille asiakkailleen riippumatta siitä, missä maassa he asuvat.
– Urheilulähetyksissä meillä ei ole mitään valtaa tuotteesta. Emme omista Bundesliigaa, joka voi tehdä sopimuksia kenen tahansa kanssa. Mutta tällainen kontrolli olisi ehto sille, että voisimme tarjota asiakkaillemme takuuvarman sopimuksen, Hastings maalailee.
Liberty Media hankki F1-sarjan itselleen vuonna 2017 noin kahdeksalla miljardilla dollarilla.
– Siihen aikaan me emme olleet tarjouksia tehneiden joukossa, mutta nyt me olisimme todellakin kiinnostuneita, Hastings sanoo.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta vahva vihjaus: Mercedes estänyt osallistumisen MM-taisteluun
Liberty Media on aiemmin kertonut käyneensä neuvotteluja Amazonin kanssa F1:n lähetysoikeuksien myymisestä, mutta myös sarjan oman tuotteen F1-tv:n lanseeraamisesta.
Sveitsiläislehti Blickin aiemmin tässä kuussa julkaiseman uutisen mukaan Liberty Median "amerikkalaisomistajat ovat kyllästyneitä heidän miljardien dollarien leluihinsa", ja saudiarabialainen raharyhmittymä olisi valmis ostamaan sarjan itselleen.
Hastingsin kommenttien perusteella myös Netflixin voi laskea mukaan tarjokkaiden joukkoon, eikä Amazoniakaan oikein voi jättää ulos ostospekulaatioista.
Suomessa F1-sarjan tv-oikeudet siirtyvät kuluvan kauden päätteeksi Telian omistamalta C Morelta muun muassa Viaplayn ja V Sport -kanavan omistavan Nordic Entertainment Groupin haltuun.
MTV on C Moren tavoin osa Telia-konsernia.