Muotikauppa keksi sanaleikin nude-sävystä – asiakkaille lähetetystä "alastonkuvaviestistä" tuli pian sanomista

Boohoon mainoskampanja kiellettiin, koska sitä koristi lause "send nudes".

Muotiliikkeen mainoskampanja meni penkin alle omituisen lausevalinnan vuoksi. Boohoon ja Missguidedin mainoskampanja kiellettiin, koska sitä koristi lause "send nudes", suom. "lähettäkää alastonkuvia".

Lause on yleinen nettivitsi, jolla vaaditaan alastonkuvia, joko vakavasti tai kieli poskessa. Boohoo käytti lausetta mainoskuvassa ja mainossähköpostinsa otsikossa silmiä kuvaavan emojin kera.

Sanaleikki "uusista kausiväreistä"

Boohoo.comin mukaan tarkoitus oli mainostaa vaatteen sävyä: mainoksessa esiintyi myös nude-värinen takki, johon tekstikikkailulla yrityksen mukaan viitattiin. Takkikuvan alla olevassa tekstissä kerrottiin "uusista kausiväreistä".

Mainosstandardeja ylläpitävä viranomainen ASA ei kuitenkaan nähnyt asiaa näin, vaikka ilmoittikin ymmärtävänsä, että takin väriä voidaan kuvata nudesävyiseksi. ASAn mukaan "send nudes" ymmärretään kuitenkin todennäköisesti vaatimuksena seksuaalisten kuvien lähettämiseen.

Otsikossa esiintynyt lause ongelmallinen

ASAn mukaan sähköpostin otsikossa esiintynyt lause on myös ongelmallinen, koska lauseen konteksti ei aukene pelkästä otsikosta. Siksi viesti voi olla kiusallinen ihmisille, joita on esimerkiksi aiemmin häiriköity alastonkuvavaatimuksilla.

– Kun otetaan huomioon mainoksen konteksti, se, että mainos on suunnattu melko nuorelle yleisölle, johon todennäköisemmin vaikuttaa haitallisesti paine jakaa seksuaalisia kuvia itsestään, pidämme viittausta "send nudes" -lauseeseen sosiaalisesti vastuuttomana ja (hyvää makua osoittavien mainosten) säännöstöä rikkovana, ASA totesi.

Kuvassa sähköpostiviestin sisältämä takkimainos. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

ASA vaati mainoksen takaisinvetoa.

Boohoo.comon edustaja totesi, että yhtiö ottaa päätöksen huomioon ja tunnistaa itseensä kohdistuvan vaateen pitää mainontansa vastuullisena.

Lue myös:

    Uusimmat