Yleensä talvitestien jälkeinen arvioiminen F1:ssä on vaikeata. Nähdyn perusteella on kuitenkin helppo olettaa, että alkavasta kaudesta on tulossa erittäin tasainen ja mestaruustaistelusta jännittävä.
Tallien paremmuusjärjestykseen asettaminen sisältää sen vaikeuden, että vain hyvin ”lajin sisällä olevat” tietävät jonkinlaisella varmuudella, ketkä ovat vahvoja ja ketkä vain vaikuttavat sellaisilta. Ulkopuolisena voi jonkinlaisella varmuudella sanoa, että Ferrari ja McLaren ovat hieman muita edellä. Lähellä niitä ovat Renault ja BMW Sauber. Muut keskikastin talleista, lähinnä Williams-Toyota, Honda ja Toyota, taistelevat keskenään jäljellä olevista pistesijoista, ainakin kauden alkupuoliskolla.
Ferrarin vahvuus on siinä, että toinen tallin kuljettajista, Felipe Massa, ajaa jo toista kauttaan tallissa. Lisäksi hänen erinomaiset esitykset talven testeissä, ovat nostaneet hänet yhdeksi suosikiksi. Kimi Räikkönen on aluksi haastajan osassa. On kuitenkin muistettava, että testit ovat testejä ja kilpailut kilpailuja ja taidoiltaan poikkeukselliset yksilöt, kuten Räikkönen, yleensä pystyvät paineiden alla erinomaisiin suorituksiin. Siksi Räikkösen mahdollisuudet jopa avauskisan voittoon ovat kuitenkin olemassa.
McLarenin kuljettajakaksikko vaihtui viime kauden jälkeen ja Fernando Alonsossa ja Lewis Hamiltonissa heillä on siitä huolimatta vahva kaksikko, joka tulee varmuudella taistelemaan alkukauden kisoissa kärkisijoista. Varsinkin Alonsolta odotetaan, kiitos hänen kokemuksensa ja luontaisen nopeutensa, hyviä tuloksia heti avauksesta lähtien. Hamiltonin osaamista ja nopeutta ei kukaan epäile, mutta kokemuksen puute voi olla esteenä välittömään menestysputkeen.
Renaultin kohdalla tarkka arvioiminen heidän kilpailukykyisyydestään on hieman vaikeampaa. Giancarlo Fisichella on kokenut ratakettu, joka hyvänä päivänä pystyy taistelemaan kilpailujen voitosta. Se tosin sillä edellytyksellä, että R27-auto on siihen riittävän nopea ja luotettava. Jälkimmäistä ominaisuutta ei tarvinne epäillä, mutta onko auto Ferraria ja McLarenia vastaan riittävän nopea, selviää osittain kauden avauksessa Melbournessa. Heikki Kovalainen on ”keltanokka”, jonka todellinen osaaminen tällä tasolla selviää vasta kauden ensimmäisissä osakilpailuissa. Testien perusteella suomalainen on kuitenkin yksi kärkisijoista taisteleva kuljettaja.
BMW Sauberin talvi on osoittanut, että kehitys on koko ajan edennyt hyvään suuntaan ja tallin molemmat kuljettajat, niin Nick Heidfeld kuin Robert Kubicakin, voivat menestyä hyvinkin, jos vain tallin autojen luotettavuus osoittautuu vahvaksi. Jos he onnistuvat hyvin aika-ajoissa, mikä on täysin mahdollista, silloin heidän mahdollisuutensa Ferrarin ja McLarenin kiusaajina vain vahvistuvat.
Williams-Toyota ja Honda ovat seuraavassa ryhmässä, jotka pystyvät keräämään itselleen pisteitä avauksesta alkaen. Williamsin ennakkoarviota hieman vaikeuttaa se, että he jättivät Bahrainin testit väliin. Toisaalta Nico Rosbergin hyvät kierrosajat Barcelonassa antoivat varmasti heille lisää uskoa menestymisen suhteen.
Talven testien perusteella Toyotalla ja Red Bull Renaultilla on vielä autojen kehittäminen pahasti kesken ja todennäköisesti heidän hyvyytensä selviää vasta kun ensimmäiset kisat on saatu ajetuksi. Kummallakin tallilla on ollut aivan liikaa ongelmia ja siksi ne jatkavatkin vielä testaamista viimeiseen hetkeen asti, ennen kuin lähettävät kalustonsa Australiaan.
Toro Rosso -Ferrari, joka lähtee loppujen lopuksi kauteen samalla kuljettajaparilla (Vitantonio Liuzzi ja Scott Speed), jolla olivat sarjassa mukana viime kaudellakin, antoi testeissä merkkejä siitä, että saattavat hyppiä alkukaudella jopa Red Bull -Renaultin ja Toyotan varpaille. Se edellyttää kuitenkin tallin kuljettajilta vahvaa sitoutumista kovaan työntekoon. F1:ssä kukaan ei saa mitään ilmaiseksi ja jos työmoraali on kohdallaan, silloin tallin omistaja Gerhard Berger voi nukkua yönsä rauhallisesti.
Spyker-Ferrarin ja Super Aguri -Hondan kohtaloksi jää ainakin aluksi peräpään valvojan ankea rooli. Riippuen siitä kuinka hyvin he pystyvät käyttämään rajalliset resurssinsa kauden ensimmäisen puoliskon aikana, toivo paremmasta elää.
Joka tapauksessa ”jäädytettyjen” moottorien, uusien renkaiden ja ennakkoon arvioiden tasaisen kauden kynnyksellä voidaan alkavasta F1-kaudesta odottaa mielenkiintoista kamppailua paremmuudesta. Lähtökohdat ainakin ovat herkulliset.
Teksti: Erkki Mustakari 5.3.2007
(MTV3)