Talven testien perusteella viikonloppuna käynnistyvästä F1-kaudesta on tulossa poikkeuksellisen tasainen. Erot huipputallien kuljettajien ajamissa kierrosajoissa ovat olleet pieniä ja joissakin testeissä kymmenen nopeinta kuljettajaa ovat helposti mahtuneet yhden sekunnin sisään.
Kun lisäksi nyt käynnistyy toinen kausi 2,4-litran V8-moottoreilla, joissa on kierrosrajoitin asennettu 19.000 rpm:ään, moottoririkkoja ei pitäisi tapahtua samaan malliin kuin viime kaudella. Toinen yhdistävä ja tasoittava tekijä ovat renkaat. Nyt jokaisella tallilla on käytössään täsmälleen samanlaiset Bridgestone-renkaat. Kun näiden lisäksi testaamista on rajoitettu, lähtökohdat mielenkiintoiselle ja tasaiselle kaudelle ovat olemassa.
Suurimmat suosikit ovat Ferrari ja McLaren-Mercedes. Seuraavina lienevät BMW Sauber ja Renault. Ja jos vielä mainitsen Williams-Toyotan, niin avauskilpailun pisteiden saajat on tullut nimetyksi. Ihan jokaiselle niistä ei välttämättä pistesijoja riitä, mutta Albert Parkin radalla on nähty niin monia tapahtumarikkaita kisoja, että ihme olisi jos sunnuntaina ajettava kilpailu menisi läpi ilman jonkinlaisia yllätyksiä.
Uusi rengassääntö edellyttää kilpailussa molempien paikalle rahdattujen rengasseoksien käyttämistä. Se vaikuttaa tallien taktillisiin suunnitelmiin, sillä jossakin vaiheessa on pakko ottaa käyttöön sekin seos, joka Albert Park -radalla ei välttämättä ole se parempi vaihtoehto. Kun lisäksi renkaat tullaan merkitsemään näkyvästi, me katselijatkin tiedämme, kummalla seoksella kukin kuljettaja milloinkin on radalla.
Albert Parkin radalla ohittaminen on vaikeata, muttei mahdotonta. Lisäksi jarrut joutuvat tavallista kovempaan rääkkiin. Nämä asiat ovat hyvin kaikkien tallien tiedossa ja jos sää on suosiollinen, lämmin ja aurinkoinen, kuten on syytä odottaa, tarjolla voi olla erittäin tasainen kauden avauskilpailu. Voittajasuosikkeja on useampia, mutta itse laittaisin rahani likoon punaisten puolesta.
Teksti: Erkki Mustakari 11.3.2007
(MTV3)