Helsingin yliopiston vararehtori Keijo Hämäläinen on opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) kanssa samoilla linjoilla korkeakoulujen pääsykokeiden uudistustarpeesta.
Opetusministeri sanoo MTV Uutisten haastattelussa, että perinteisistä ulkolukuun perustuvista pääsykokeista ollaan luopumassa jo tällä hallituskaudella.
– Henkilökohtaisesti uskon, että yliopistoilla pääsääntöisesti ja opetusministerillä on hyvinkin yhtenevä mielipide tästä asiasta. Kaikki haluavat kehittää valintakokeita parempaan suuntaan, joten tässä ollaan ihan yhteisellä asialla, vararehtori Keijo Hämäläinen sanoo.
Vararehtorin mukaan yliopistoissa on tehty paljon koulutusuudistuksia ja sitouduttu vahvasti siihen, että yhä useampi tuore ylioppilas voisi tulla suoraan lukiosta yliopistoon.
– Se miten valintakokeet nyt järjestetään, hidastuttaa tätä, joten meillä on suuri tahtotila kehittää tätä opiskelijavalintaa kokonaisuutena.
Tarkoituksena lisätä ylioppilastutkinnon painoarvoa
Tavoitteena on tulevaisuudessa lisätä ylioppilastutkinnon painoarvoa ja toisaalta mitata enemmän opiskelijan suuntautuneisuutta ja motivaatiota. Käytännön esimerkkinä Hämäläinen mainitsee muun muassa erilaisten verkkokurssien hyödyntämisen.
– Voitaisiin järjestää esimerkiksi verkkokursseja, joissa voisi opiskella jakson jonkin tieteenalan aihetta. Näin pääsee tutustumaan aiheeseen ja voi selvittää, onko tämä se ala joka kiinnostaa. Tätä kautta sitten voi osoittaa myös sitä motivaatiota sitoutua alaan. Tämäntyyppisiä pilotteja on jo tehty Helsingin yliopistossa esimerkiksi tietojenkäsittelytieteessä.
Ylioppilaskevät on nykyisellään rankka puristus, jota uudistuksilla on tarkoitus helpottaa.
– Ylioppilastutkinto on iso ponnistus. Siihen pitää lukea paljon, pelkästään se on aika iso stressipiikki keväällä; ja kyllä ne pääsykokeet siihen päälle on vielä toinen iso ponnistus. Kyllä tällä uudistuksella on tarkoitus helpottaa niitä kevään paineita, Hämäläinen sanoo.
– Tämä on kevyempi prosessi, johon voi valmistautua rennommin mielin, ja ehkä myös sitten soveltaa sitä hankittua osaamista.
2:02