Yksi keskeinen puheenaihe F1-sarjan uusia sprinttikisoja suunniteltaessa oli tallien huoli mahdollisista lisäkustannuksista, joita lauantain ajoissa tapahtuvat kolarit toisivat tullessaan. C Moren studiotiimi teki selkoa siitä, miten kisaviikonloput tästä muovautuvat.
Formula 1 tiedotti alkuviikosta saaneensa päätöksen aikaiseksi kauden 2021 ajettavista kolmesta sprinttikisasta. Niistä ensimmäinen ajetaan heinäkuun Britannian osakilpailun yhteydessä. Sen jälkeen formaatti tulee tiettävästi käyttöön myös Italian Monzassa ja Brasiliassa.
F1 kutsuu lauantain ajotapahtumia ”sprinttiaika-ajoiksi”. 100 kilometrin pikakisan lähtöjärjestys määräytyy perjantain toisten harjoitusten tilalla ajettavan aika-ajon mukaan, ja sunnuntain varsinaiseen kisaan lähdetään puolestaan lauantain tulosten perusteella.
F1-tallit olivat aikansa vastahakoisia suunnitellulle uudistukselle. Suurin huolenaihe olivat kasvavat kustannukset, joita lisääntyneet kisakilometrit toisivat väistämättä tullessaan. Myös täksi kaudeksi tuotu 145 miljoonan dollarin (noin 120 miljoonan euron) budjettikato vaikeuttaa asiaa.
Formulasivusto F1i.com on saanut vihiä siitä, miten sarja aikoo kompensoida talleille mahdollisia kolarikustannuksia. Jokainen tiimi saa sen mukaan yhdestä sprinttikisasta 150 000 dollarin ylimääräisen maksun.
Kolmen sprinttikisan kompensaatiomaksut kymmenelle tiimille tekevät F1-sarjalle yhteensä 4,5 miljoonan dollarin eli noin 3,7 miljoonan euron lisäkustannukset.
Lisäksi tallit saavat yhtä keskeytystä kohti 100 000 dollarin korotuksen budjettikattoonsa. Isomman rysäyksen sattuessa talleilla on mahdollisuus hakea tuntuvampaakin korotusta kulukattoon.