Vajaat 10 kuukautta sitten meijeriyhtiö Valiota koeteltiin kovalla iskulla. Venäjä vastasi EU:n pakotteisiin omilla pakotteillaan, mikä käytännössä pysäytti Valion Venäjälle menevän tuotannon, viidenneksen yhtiön liikevaihdosta.
Venäjällä vierailleet suomalaiset ovat kuitenkin aika ajoin törmänneet kaupassa Valion tuotteisiin. Miten tämä on mahdollista?
– Meillähän on Venäjän lähellä Moskovassa oma sulatejuustola, joka tekee Viola-kolmiopaloja ja Viola-rasioita juustosta maista, mistä sitä saa tuoda, selventää Valion viestintäjohtaja Pia Kontunen.
Alihankinnalla Venäjän-markkinoille
Valiolla on lisäksi alihankintaa Pietarin lähellä Hatshinassa Galaktika-meijerissä, jossa tehdään Venäjän markkinoille UHT-maitoja ja -kermoja ja juotavaa jogurttia.
Moskovan lähellä saksalainen perheyhtiö Ehrmann tuottaa alihankintana Valiolle lisäaineettomia jogurtteja.
Yhtiöllä on myös jatkuva yritys tuoda maitotuotteita Suomesta rajan yli, sillä syyskuussa Valio sai Venäjän maatalousvalvontavirastolta luvan tuoda laktoosittomia maitotuotteita, juustoja, voita tai rahkaa lukuunottamatta. Viestintäjohtajan mukaan vienti kuitenkin tyssää rajalle.
– Tullilaboratorio ja eläinlääkintäviranomaiset tutkivat molemmat omista näytteistään kaiken mahdollisen, sen takia tuoretuotteet seisovat rajalla niin kauan, ettei niitä pysty enää myymään.
Kontunen manaa laboratorioiden toiminnan puhtaaksi politikoinniksi, jossa ”oikeiden pelisääntöjen kanssa ei ole kaiketi mitään tekemistä”.
– Jossain vaiheessa sieltä löytyi tetrasykliini-antibioottia, mitä Suomessa ei käytetä lehmien lääkinnässä ollenkaan. Sitten löysivät laktoosittomista tuotteista laktoosia, mitä Suomen viranomainen ei löytänyt, kaikkia tällaisia juttuja. Se on käsittääkseni ihan silkkaa politiikkaa.
Rajan yli yritettävät erät ovat Kontusen mukaan todella pieniä.
– Yritetään tässä nyt vähän jotain, mutta käytännön merkitystä ei ole.
Jottei brändi unohtuisi
Vaikka pakotteet näivettävätkin yhtiön idänsuhteita, Kontunen näkee tärkeänä, että Valio näkyy edes vähän venäläisissä ruokakaupoissa.
– Kuluttajat tunteva Valio-brändin, kuluttajat arvostavat suomalaisia elintarvikkeita, toivomme tällä tavalla pysyvämme venäläisten kuluttajien mielessä.