Eagle S -tankkerin takavarikko purettu – alus on poistunut Suomesta

Eagle S -säiliöaluksen ohjasi pois Suomen aluevesiltä Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva.
Eagle S -säiliöaluksen ohjasi pois Suomen aluevesiltä Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva.Rajavartiolaitos
Julkaistu 02.03.2025 09:44(Päivitetty 02.03.2025 21:50)
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Toimittajan kuva
Seppo Haaparanta

seppo.haaparanta@mtv.fi

Suomen poliisin johtama operaatio Eagle S -öljytankkerin saattamiseksi kansainvälisille vesille on päättynyt.

Rajavartiolaitos on saatellut kaapelivaurioiden aiheuttamisesta Suomenlahdella epäillyn Eagle S -säiliöaluksen pois Suomen aluevesiltä.

Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetty öljytankkeri lähti Porvoosta tänään aamuyhdeksän jälkeen. Alus se ehti olla ankkuroituna Porvoon edustalla joulukuun lopusta saakka.

Alusta auttoi matkaan kaksi hinaajaa ja luotsialus.

Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva seurasi tapahtumia hieman kauempaa ja valvoi säiliöaluksen poistumisen Suomen aluevesiltä ja talousvyöhykkeeltä.

Eagle S oli Marinetraffic-sivuston perusteella iltapäivällä ennen kahta Suomen aikaa keskellä Suomenlahtea Helsingin kohdalla matkalla länteen.

Poliisi kertoi aamupäivällä, että Eagle S -säiliöaluksen aiheuttamia kaapelivaurioita koskevat esitutkintatoimenpiteet ovat siinä vaiheessa, että aluksen takavarikko on purettu.

Poliisin mukaan aluksen takavarikko purettiin perjantaina 28. helmikuuta.

– Tutkinnan kannalta ei ole estettä siihen, etteikö alus voisi jatkaa matkaansa Suomen aluevesiltä, kerrotaan poliisin tiedotteessa.

Aluksen miehistöön kohdistuvien pakkokeinojen osalta tilannetta arvioidaan erikseen. 

Kahdeksaa epäillään rikoksesta

Esitutkinnan perusteella kahdeksaa ihmistä epäillään rikoksesta. Tällä hetkellä matkustuskiellossa on kolme ihmistä, eli viiden ihmisen matkustuskiellot on kumottu kuluvalla viikolla. 

Ne, jotka on määrätty matkustuskieltoon, eivät kuitenkaan voi poistua maasta. Tältä osin heidän kotimaansa edustajia on pidetty ajan tasalla.

– Ripeillä alkutoimenpiteillä turvattiin se, että esitutkinnalliset toimenpiteet saatiin välittömästi käynnistettyä ja läpivietyä. Rikoksen perusteella suoritettava esitutkinta on tällaisissa tapahtumissa hyvä keino sen selvittämiseksi, mitä todella on tapahtunut, keskusrikospoliisin päällikkö Robin Lardot sanoi.

Esitutkinta jatkuu miehistön tarkentavilla kuulusteluilla ja saadun materiaalin läpikäymisellä.

Lue myös: Eagle S lähti matkaan, kolme miehistön jäsentä jäi rannalle – KRP kertoo, mistä on kyse

Fingrid ei vaadi takavarikointia

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ja Viron kantaverkkoyhtiö Elering eivät vaadi Eagle S -öljytankkerin takavarikointia, kertoo Fingrid.

Syynä ovat siihen liittyvät taloudelliset riskit.

Kantaverkkoyhtiöt eivät kuitenkaan luovu korvausvaateista. Fingridin mukaan yhtiöt aikovat nostaa kanteen Eagle S:n aiheuttamista vahingoista ja hakea korvausta oikeusteitse.

Tällä hetkellä yhtiöt maksavat joulunpyhinä vaurioituneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin korjauskustannukset itse, jotta siirtoyhteys saadaan käyttöön mahdollisimman nopeasti.

Lue myös: Kuusi kaapelivauriota kahdessa vuodessa onnettomuus? "Mahdotonta" – näin Nato varoitti Venäjän sabotaasista vuosia sitten

Operaatio joulun jälkeen

Viranomaiset saivat ilmoituksen Suomen ja Viron välillä kulkevan Estlink 2 -sähkökaapelin ja muiden kaapelien mahdollisesta vioittumisesta joulupäivänä kantaverkkoyhtiö Fingridiltä. Rajavartiolaitos aloitti välittömästi selvittämään kriittisen infrastruktuurin vioittumista. Rikosepäilyn vuoksi johtovastuu siirtyi poliisille. 

Helsingin poliisilaitoksen johtamassa kenttäoperaatiossa käytettiin Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien helikoptereita. 

Poliisin valmiusyksikkö Karhu ja Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue laskeutuivat helikoptereista köysillä aluksen kannelle, ja he ottivat aluksen viranomaisten hallintaan joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä. 

Keskusrikospoliisin mukaan epäillyt rikosnimikkeet esitutkinnassa ovat törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Tavoitteena on saattaa esitutkinta valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä.

Lue myös: Kaapelirikkojakin suurempi uhkakuva Suomenlahdella – tämä huonokuntoisista varjolaivoista tiedetään

Poliisipäällikkö kehuu Suomen viranomaisten valmiutta

Eagle S -säiliöaluksen ankkuri nostettiin ylös merenpohjasta 6.1.2025 viranomaisten yhteisoperaatiossa. Rajavartiolaitos sekä Suomen ja Ruotsin merivoimat antoivat poliisille virka-apua nosto-operaatiossa. 

– Suomen viranomaiset toimivat nopeasti ja estivät mahdolliset lisävahingot Suomenlahdella. Suomen viranomaisten valmius toimia yhdessä on kansainvälisesti ainutlaatuinen. Olemme yhdessä vahvoja, arvioi poliisipäällikkö Jari Liukku Helsingin poliisilaitokselta.

Traficomin Eagle S -alukselle tekemässä satamavaltiotarkastuksessa havaitut puutteet on korjattu, ja Traficom on vapauttanut aluksen liikennöimään.

Tulli on pidättänyt Eagle S -aluksen lastin sen tuontia, vientiä, siirtoa ja kauttakuljetusta koskevien edellytysten valvomiseksi ja selvittämiseksi. 

– Tullin selvityksen mukaan aluksen lastina oleva lyijytön bensiini ja diesel luokitellaan Venäjän pakotteiden alaisiksi tuotteiksi. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus. Saatujen tietojen mukaan lasti poistuu aluksen mukana unionin alueelta. Lastin pidättäminen päättyy, kun lasti poistuu maasta, kertoo Tullin valvontajohtaja Petri Lounatmaa.

Helsingin poliisilaitoksen johtama operaatio päättyy, kun Eagle S -säiliöalus on poistunut kansainvälisille vesille.

Päivitys kello 10.21: Artikkelia täydennetty tiedoilla aluksen liikkeistä ja kantaverkkoyhtiöiden suhtautumisesta takavarikkoon.

Päivitys kello 13.46: Alus on saatettu kansainvälisille vesille. Artikkelia päivitetty tiedolla.

1:13imgKatso myös: Venäläiselle öljylle asetetut sanktiot ovat tuoneet viimeisen kahden vuoden aikana Suomenlahdelle uudenlaista liikennettä ja yhä vanhempia aluksia.

Juttuun lisätty 2.3.2025 kello 21.50 uusi Rajavartiolaitoksen kuva Eagle S:stä ja vartiolaiva Turvasta. 

Tuoreimmat aiheesta

Merikaapeli