Demokraattien ehdokkaan Joe Bidenin valinta Yhdysvaltain presidentiksi tietäisi suunnanmuutosta myös maan autoteollisuudelle.
Biden on luvannut palauttaa Barack Obaman hallinnon aikana esitetyt päästörajoitukset ja mahdollisesti vielä tiukentaa niitä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Vuonna 2012 Obaman hallinto linjasi, että autonvalmistajien olisi pitänyt vähentää valmistamiensa henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä vuosittain 3,5 prosenttia vuosina 2017–2021 ja edelleen viisi prosenttia vuodessa vuosina 2022–2025.
Lue myös: MTV seuraa Yhdysvaltain presidentinvaalihuumaa hetki hetkeltä: Varsinainen äänestyspäivä käynnistyy – pikkukylän äänet jo laskettu: Biden 5 – Trump 0
Kalifornialle annettiin mahdollisuus laatia omia, vielä tiukempia päästöstandardeja, joita noudattaa myös 12 muuta Yhdysvaltain osavaltiota.
Trump kumosi Obaman päätökset
Nykyinen presidentti Donald Trump höllensi Obaman hallinnon asettamia raameja niin, että valmistettavien autojen päästöjä tarvitsee vähentää vuosittain vain 1,5 prosenttia vuoteen 2026 mennessä.
Trumpin hallinto myös kumosi tiukasta päästölinjastaan tunnetun Kalifornian osavaltion erivapauksia ja pakotti autonvalmistajat valitsemaan puolensa päästökiistassa.
Muun muassa Ford, Honda ja Volkswagen pääsivät kompromissiin Kalifornian kanssa, kun taas General Motors, Toyota ja Fiat Chrysler olivat Trumpin puolella.
Joidenkin autonvalmistajien mukaan Trumpin hallinnon päätös merkitsi maan autoteollisuudella miljardin dollarin säästöä vuodessa.
Latausasemia ja tukea sähköautoille
Reuters on listannut Joe Bidenin autoalaa koskevia vaalilupauksia.
Demokraattiehdokas on luvannut 400 miljardin dollarin edestä julkisia investointeja avittamaan fossiilittomaan energiaan siirtymistä.
Rahalla tuettaisiin sähköistettyihin autoihin siirtymistä ja niiden tekniikan, muun muassa akkujen kehittämistä.
Uusia sähköautojen latausasemia olisi tarkoitus rakentaa 500 000 kappaletta vuoden 2030 loppuun mennessä.
Yhdysvaltain energiaviraston mukaan maassa on tällä hetkellä 87 600 latauspistettä.
Vertailun vuoksi: Euroopan unionin alueella latauspisteitä lasketaan olevan 192 000.
Biden jatkaisi verohyvityksen jakamista sähköautojen ostajille.
Liittovaltio tukee tällä hetkellä sähköauton ostamista 7500 dollarin hyvityksellä yksittäisen autonvalmistajan ensimmäistä 200 000:ta myytyä sähköautoa kohti.
Teslan kohdalla tuki lakkautettiin vuoden 2019 lopussa ja GM:n maaliskuun lopussa.
Biden asettaisi tukien jakamisessa etusijalle Amerikassa valmistetut sähköautot.
Hän ottaisi käyttöön myös romutuspalkkion, joka kannustaisi vaihtamaan eniten saastuttavia autoja uusiin, sähköistettyihin malleihin.
Bidenin ilmastosuunnitelman tavoitteena on luoda miljoona uutta työpaikkaa maan koko autoalalle mukaan lukien uuden infrastruktuurin rakentaminen.
Moni autoteollisuuden työntekijä kuitenkin pelkää, että sähköautoihin siirtyminen pikemminkin tuhoaisi työpaikkoja.
Reutersin mukaan ei ole selvää, miten Biden suunnittelee lopettavansa amerikkalaistakin autoteollisuutta haittaavan, Kiinaa vastaan käytävän kauppasodan.
Biden on sanonut ”arvioivansa uudelleen” Kiinassa valmistettujen ajoneuvojen, niiden osien ja materiaalien tuontitullit.