Mercedes-tallin johtohenkilöt kertovat saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle, että Ferrarin voitto Malesiassa on aiheuttanut välittömiä toimenpiteitä tallin sisällä.
Sebastian Vettel kiidätti Ferrarin ykköseksi kaksi viikkoa sitten ajetussa Malesian osakilpailussa ilman, että Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg kokivat erityisiä ongelmia. Tätä ei ollut tapahtunut kertaakaan koko Mersun valtakauden aikana.
Moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kertaa "epäonnistumisen" syitä.
– Löimme myös itse itsemme. Ensinnäkin uskoimme sääennusteeseen. Sen lisäksi lämpötilat olivat kisapäivänä kymmenen astetta korkeampia kuin luulimme. Autojemme säädöt olivat liian aggressiiviset ja valitsimme liian aikaisin kolmen pysähdyksen taktiikan, Wolff listaa.
Wolff myöntää, että talli mokasi Malesiassa jo perjantain harjoituksissa, kun se jätti pitkät vedot tekemättä. Ferrari keräsi tietoa ja valitsi kahden stopin strategian.
Mercedeksen puheenjohtaja Niki Lauda kertoo, että toimenpiteitä on tehty jo Kiinan F1-viikonloppuun tultaessa.
– Se lisäsi painetta meidän kehitysohjelmaamme kohtaan, Lauda toteaa.
– Meillä on ollut hyvän kehityksemme ansiosta se luksuspuoli, että olemme voineet keskittyä perjantaisin aerodynamiikkatesteihin. Tästä lähtien käytämme perjantait pitempiin vetoihin molemmilla rengasseoksilla, jottei Malesiassa tapahtunut toistu, Wolff lisää.
Laudan mukaan myös taktinen osaaminen on nyt suurennuslasin alla. Autoja ajatetaan samalla taktiikalla vain, jos Ferrari on turvallisesti takana.
– Jos niin ei käy, teemme eri taktiikat, koska tällainen kisatilanne vaatii sitä.
– Olen koko ajan sanonut, että meidän johtomme hupenee. Ferrari on ratkaissut tilanteen nopeimmin ja saavuttaneet meitä 1,5 sekuntia talven aikana. Odotan myös, että Red Bull ja Renault onnistuvat tässä, Lauda ennakoi.