Poliisitarkastaja Heikki Kallio poliisihallituksesta kommentoi MTV Uutiset Livessä poikkeuksellisen hurjaa takaa-ajovideota. Video on kuvattu poliisiautosta Helsingissä ja Vantaalla. Se julkaistiin Rikospaikka-ohjelmassa keskiviikkona.
– Kieltämättä onhan se aika hurjannäköinen ja erittäin vaarallinen tilanne. Lopputuloshan oli hyvä. Ei sattunut isompia vahinkoja, vaikka totta kai siinä tuli omaisuusvahinkoja. Tämä pakenija saatiin kuitenkin kiinni.
Takaa-ajotilanteessa poliisiautot ajavat muun muassa kevyenliikenteen väylällä. Yhdessä kohdassa partioauto ajaa vesilätäkköön ja pomppaa ilmaan.
Lue myös: Hurja takaa-ajo Helsingin ja Vantaan rajaseudulla tallentui poliisiauton kameraan
– Olihan se hurjan näköinen tilanne, varsinkin se pomppu. Tietysti se tuli vähän puun takaa varmasti poliiseillekin, eli siinä oli vesilammikko. Onneksi siellä ei ollut ketään jalankulkijoita tai sivullisia. Nämä ovat poliisille todella haastavia tilanteita, voi sanoa että yksiä haastavimmista. Siellä pitää punnita toimintamalleja sen perusteella, millaiset ovat olosuhteet.
Takaa-ajo tapahtui aamupäivällä 11. toukokuuta vuonna 2020.
"Varmistettiin, ettei auto enää liiku"
Paitsi takaa-ajo, myös videon loppupuolella tapahtuva kiinniotto näyttää ulkopuolisen silmiin hurjalta. Auton ikkunoiden hajottamiseen osallistuu useita poliiseja ja kuljettaja kiskotaan voimalla autosta ulos.
Kallio korostaa, että poliisi pyrkii kaikin keinoin saamaan tilanteessa toiminnan pysäytettyä, mikä ulkopuolisesta saattaa näyttää hurjalta.
– Siinä oli monta poliisiyksikköä ottamassa kiinni. En tiedä siitä videosta, että oliko siinä takana vielä joku poliisiauto, eli olisiko siitä ollut mahdollista päästä vielä karkuun. Sen takia varmasti tämä kovaotteinen kiinniotto, jossa vähän hajotettiin tätä autoa. Varmistettiin, että tämä auto ei enää liiku.
Kallion mukaan nopeissa tilanteissa ei pystytä jakamaan tehtäviä, vaan kaikki tilanteessa olevat poliisit pyrkivät omalta osaltaan varmistamaan, ettei auto enää pääse liikkeelle.
Ei vaikuta ylilyönniltä
– Tietääkseni meidän koulutuksissa ei ole tuommoista [konepellille hyppäämistä ja tuulilasin potkimista] harjoiteltu, mutta nämä ovat liikkuvia ja nopeita tilanteita, joissa ei etukäteen voida sopia kuka tekee mitäkin. Pääasia, että tämä toiminta pysäytetään koska se on niin vaarallista. Siinä sitten käytetään erilaisia keinoja tietenkin lievimmän keinon mukaan.
Poliisin tulee pysyä rauhallisena, mutta pitkän ja vaativan takaa-ajon pääteeksi sykemittarin lukemat ovat varmasti olleet korkealla, Kallio katsoo.
Hän korostaa, ettei kommentoi tapausta voimankäytön vaan liikenteen asiantuntijana. Hänen mielestään ei vaikuta siltä, että tapauksessa olisi tehty ylilyöntejä.
– Ei minusta. Jos mietitään kansainvälisiä tapauksi niin esimerkiksi tässä videossa kenelläkään ei ollut asetta eikä aseenkäytölle ollut edellytyksiä. - - Jos vähän ikkunaa meni rikki, niin en pitäisi sitä pahana.
Vaarallisia takaa-ajoja lähes päivittäin
Poliisi kohtaa vuosittain noin 300 liikenneturvallisuutta vaarantavaa takaa-ajotilannetta liikenteessä, arvioi Kallio. Määrä on ollut viime vuosina nouseva. Joissain tilanteissa takaa-ajosta luovutaan.
– Poliisin täytyy näissä tilanteissa tehdä jatkuvasti kokonaisharkintaa takaa-ajon ollessa käynnissä. Silloin, kun näyttää siltä, että toimintamalli ei ole enää tavoiteltavaan päämäärään suhteellinen niin silloin siitä täytyy luopua ja ottaa muut keinot käyttöön. Poliisilla on aina muitakin keinoja kuin takaa-ajo.
Kuljettajan veressä oli amfetamiinia ja hänen hallustaan löytyi pieni määrä huumeita. Käräjäoikeus tuomitsi hänet neljän kuukauden ehdottomaan vankeuteen.
2:45
Katso huumekuskin hurja pako – lopussa poliisi rikkoi auton ikkunat