Liikenneonnettomuuksien määrä kasvaa kesäkuukausina. Nopeus, alkoholi, väsymys ja turvavyön käyttämättömyys näkyvät monen turman taustalla. Mitä muuta tien päällä tapahtuu kesäisin ja tuoko uusi tieliikennelaki muutoksia kesäliikenteeseen?
Tilastojen valossa kesäkuukaudet ovat liikenteessä onnettomuusrikasta aikaa.
Vaikka kesällä ei ole lunta, räntää, liukasta tai pimeää, kostautuu vauhdin hurma onnettomuuksina niin autolla, polkupyörällä, mopolla kuin moottoripyörälläkin.
– Monen kesäisen onnettomuuden taustalla on ylinopeutta ja päihteitä. Vaaleassa yössä myös uni tahtoo jäädä vähälle, jolloin väsymys voi viedä lupaa kysymättä kokeneintakin kuljettajaa. Turvavyön kiinnittämättä jättäminen pahentaa monen onnettomuuden seurauksia, luettelee Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.
Kesäliikenteen sekametelisoppa
Kesän henkilövahingoissa näkyvät myös kaksipyöräisillä tapahtuvat onnettomuudet.
– Oli alla sitten neljä pyörää tai kaksi, maltillinen nopeus sekä selvä ja levännyt kuljettaja tekevät matkanteosta turvallisempaa. Kesällä tien päällä näkyy enemmän myös museoautolla, karavaanarilla tai asuntoautolla kulkevia, moottoripyöräilijöitä ja polkupyöräilijöitä. Jos edessä edetään hitaampaa vauhtia, voi liikenne jonoutua ja hermot kiristyä. Silloin houkutus lähteä ohittamaan riskipaikassa voi kasvaa. Ohittaa saa kuitenkin vain silloin, kun sen voi tehdä turvallisesti kaikkien kannalta, Kinisjärvi korostaa.
Uusi tieliikennelaki voi Kinisjärven mukaan muuttaa perinteisen kesäperjantain liikenteen profiilia. Henkilö- tai pakettiautolla voi kulkea luokittelumassaltaan enintään 750 kilon painoisen perävaunun kanssa 100 kilometrin tuntivauhtia, jos tiekohtainen rajoitus sen sallii.
– Peräkärryllisten kesämökkiläisten ja remonttireiskojen nopeuden nosto voi purkaa jonoja ja vähentää turhia ohituksia. Nopeusrajoitus ei kuitenkaan ole sama kuin suositusnopeus. Nopeuden valinnassa on edelleen otettava huomioon olosuhteet, kulkuneuvo ja kuormaus, Kinisjärvi huomauttaa.
Paketti- ja matkailuautoillakaan ei ole enää muita ajoneuvoja alempaa suurinta sallittua nopeutta. Ilman perävaunua kulkevat ja alle 3 500 kilon painoiset matkailuatot kulkevat siis sujuvasti muun liikennevirran mukana, tiekohtaisen rajoituksen mukaisesti.
Lähde: Liikenneturva