POP Vakuutus julkaisi tilastot eniten hinattavaksi joutuvista automerkeistä. Kärkisijoille on päätynyt kalliiksi laatuautoiksi miellettyjä merkkejä.
– POP Vakuutuksen tilastot osoittavat, että BMW, Mercedes-Benz, Citroen ja Audi työllistävät eniten hinausfirmoja, kerrotaan POP Vakuutuksen tiedotteessa.
Hinausmääriä tutkittiin kolmen vuoden ajalta. Useimmiten hinausauto tilataan POP Vakuutuksen mukaan teknisen vian takia.
– Huomattavasti harvemmin syynä on onnettomuus. Tässäkin on kuitenkin nähtävissä merkkikohtaisia eroja. Toyotalla yli viidennes hinauksista johtuu kolarista. Kolareiden osuus hinauksista on pienin Saabilla.
Lue myös: Aina ei tarvitse ostaa uutta – Kuluttaja: Vanhat renkaat voi myös pinnoittaa, ja kunnolla tehtynä lopputulos on "ihan kohtuullinen"
Seuraavaksi pienin määrä kolareita on merkitty hinaustilastoihin Citroenille, Audille ja BMW:lle.
– Peltien ja ihmisten kannalta tämä on tietenkin hyvä asia. Kuitenkin juuri näitä merkkejä hinataan eniten, joten teknisestä näkökulmasta tilanne ei näytä kolmikon kannalta yhtä positiiviselta.
POP Vakuutuksen mukaan luotettavimmiksi merkeiksi osoittautuivat Toyota, Honda ja Nissan. Neljännen paikan jakavat Skoda ja Opel.
Auton ikä korreloi hinausten kanssa. Eniten hinataan yli kymmenen vuotta vanhoja autoja. Moottorivika on yleisin syy hinaukselle kaikilla vertailun autoilla. Seuraavaksi yleisin syy on se, ettei auto käynnisty.
– Ylivoimainen moottorivikojen kuningas on Audi, jonka hinaustapauksista peräti 40 prosenttia liittyy moottorivikaan. Moottorivikojen kärkikastiin kuuluvat lisäksi Volkswagen ja Citroen. Käynnistysongelmia on eniten Hyundailla, Renaultilla ja Nissanilla.