Seuraavassa on listaus henkilöistä ja asioista, jotka saavat jokaisen kaupan myyjän näkemään punaista.
Kaupan kassat palvelevat päivittäin satoja asiakkaita ja on sanomattakin selvää, että kaikki asiakaspalvelukokemukset eivät voi olla mieluisia. Ovatko seuraavat tilanteet sinulle tuttuja?
Henkilö, joka vitsailee saavansa tuotteen ilmaiseksi
”Oi, lukija ei lukenut sitä. Saan sen sitten varmaan ilmaiseksi.” Vaikka tämä vitsi kuulostaa asiakkaan mielestä hauskalta, myyjän mielestä se ei sitä ole. Usko tai älä, myyjä on kuullut tämän vitsin ennenkin.
Henkilö, joka kehuu säätä
”Ulkona on todella kaunis sää. Harmi, että joudut olemaan täällä sisällä.” Myyjät eivät kaipaa muistutusta asiakkailta siitä, että he menettävät taas yhden alkukesän lämpimistä päivistä. Tämän sanottuasi ei kannata ihmetellä myyjän nyrpistynyttä ilmettä.
Äiti, joka kehuskelee omalla lapsellaan
Jotkut äidit käyttävät kaupassa käydessään tilaisuutta hyväkseen ja päätyvät kehumaan lastensa erinomaisuutta myyjälle. Samaan aikaan myyjä katselee, kuinka lapsi nuolee lattialle pudonnutta jäätelöä. Kestohymyllä pärjää pitkälle!
Henkilö, joka vaatii jokaisen tuotteen tarkastamista
Myyjien suurin toive on se, että kassajono kulkisi sujuvasti. Henkilö, joka vaatii jokaisen tuotteen hinnan tai jokaisen yksityiskohdan tarkistamista erikseen, saa myyjän kananlihalle.
Puhelimessa puhuva asiakas
Miten kukaan voisi olla hyvä asiakaspalvelija henkilölle, joka puhuu kassalla puhelimessa parhaan ystävänsä kanssa edellisillan juhlista? Olisiko mahdollista, että asiakkaat laskisivat puhelimensa alas edes tervehdyksen ajaksi?
Vanhemmat, jotka eivät katso lastensa perään
Vanhemmat, jotka luulevat kaupan olevan huvipuisto, aiheuttavat myyjille kauhunhetkiä jo perheen astuessa ovesta sisään. Sillä aikaa kun vanhemmat pohtivat rauhassa ruokaostoksiaan, lapset ovat ehtineet jo sotkea leluhyllyn. Myyjä ei ole lapsenvahti!
Alennusta vaativat henkilöt
Myyjät haluavat asiakkaidensa tietävän, että kaupan hinnat eivät ole myyjän vastuulla. Valittaminen ja alennuspyynnöt eivät auta, vaikka kinuamista jatkaisi kuinka kauan.
Henkilökohtaisista asioistaan avautuvat
Kaupan myyjä ei ole psykologi. Myyjä voi seistä kassan takana kuunnelleen asiakkaan huolia ja esittää välittävänsä. Todellisuudessa, hyvin harvoin myyjää kiinnostaa tietää asiakkaan sairaskertomus.
Teinilaumat, jotka ovat tulleet kuluttamaan aikaansa
Suuret ja äänekkäät teinilaumat karkottavat helposti muut asiakkaat tiehensä. Kun teinilauma astuu sisään tutkimaan vähän turhankin innokkaasti muotiuutuuksia, myyjä ei voi muuta kuin huokaista.
Henkilö, joka vertailee kauppaa kilpailijaan
Asiakas, joka on ottanut elämäntehtäväkseen vertailla kaupan valikoimaa ja hintoja kilpailijaan, koettelee myyjän hermoja. Vinkki tällaiselle asiakkaalle: Mene naapurikauppaan, jos siellä on kerran kaikki paremmin.
Pitkää työuraasi ihmettelevä asiakas
”Vau, olet ollut täällä töissä jo todella monta vuotta!” Tämä lause ei imartele varsinkaan silloin, jos tarkoituksenasi oli jäädä kauppaan ainoastaan kesätöihin.
Video: Videolla paljastetaan, mitkä kommentit saavat ruokakaupanmyyjän hermostumaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Thoughtcatalog