Nämä henkilöt koettelevat jokaisen myyjän hermoja – et kai ole yksi heistä?

asiakas
Hinnoista valittavat asiakkaat eivät kuulu myyjien suosikkeihin. Shutterstock
Julkaistu 11.05.2016 18:20
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Seuraavassa on listaus henkilöistä ja asioista, jotka saavat jokaisen kaupan myyjän näkemään punaista.

Kaupan kassat palvelevat päivittäin satoja asiakkaita ja on sanomattakin selvää, että kaikki asiakaspalvelukokemukset eivät voi olla mieluisia. Ovatko seuraavat tilanteet sinulle tuttuja?

Henkilö, joka vitsailee saavansa tuotteen ilmaiseksi

”Oi, lukija ei lukenut sitä. Saan sen sitten varmaan ilmaiseksi.” Vaikka tämä vitsi kuulostaa asiakkaan mielestä hauskalta, myyjän mielestä se ei sitä ole. Usko tai älä, myyjä on kuullut tämän vitsin ennenkin.

Henkilö, joka kehuu säätä

asiakas1

Myyjän työtä säälittelevien asiakkaiden kannattaisi olla hiljaa. 

”Ulkona on todella kaunis sää. Harmi, että joudut olemaan täällä sisällä.” Myyjät eivät kaipaa muistutusta asiakkailta siitä, että he menettävät taas yhden alkukesän lämpimistä päivistä. Tämän sanottuasi ei kannata ihmetellä myyjän nyrpistynyttä ilmettä.

Äiti, joka kehuskelee omalla lapsellaan

Jotkut äidit käyttävät kaupassa käydessään tilaisuutta hyväkseen ja päätyvät kehumaan lastensa erinomaisuutta myyjälle. Samaan aikaan myyjä katselee, kuinka lapsi nuolee lattialle pudonnutta jäätelöä. Kestohymyllä pärjää pitkälle!

Henkilö, joka vaatii jokaisen tuotteen tarkastamista

Myyjien suurin toive on se, että kassajono kulkisi sujuvasti. Henkilö, joka vaatii jokaisen tuotteen hinnan tai jokaisen yksityiskohdan tarkistamista erikseen, saa myyjän kananlihalle.

Puhelimessa puhuva asiakas

Miten kukaan voisi olla hyvä asiakaspalvelija henkilölle, joka puhuu kassalla puhelimessa parhaan ystävänsä kanssa edellisillan juhlista? Olisiko mahdollista, että asiakkaat laskisivat puhelimensa alas edes tervehdyksen ajaksi?

Vanhemmat, jotka eivät katso lastensa perään

lelukaupassa

Vahtimatta jätetyt lapset aiheuttavat myyjille harmaita hiuksia. 

Vanhemmat, jotka luulevat kaupan olevan huvipuisto, aiheuttavat myyjille kauhunhetkiä jo perheen astuessa ovesta sisään. Sillä aikaa kun vanhemmat pohtivat rauhassa ruokaostoksiaan, lapset ovat ehtineet jo sotkea leluhyllyn. Myyjä ei ole lapsenvahti!

Alennusta vaativat henkilöt

Myyjät haluavat asiakkaidensa tietävän, että kaupan hinnat eivät ole myyjän vastuulla. Valittaminen ja alennuspyynnöt eivät auta, vaikka kinuamista jatkaisi kuinka kauan.

Henkilökohtaisista asioistaan avautuvat

Kaupan myyjä ei ole psykologi. Myyjä voi seistä kassan takana kuunnelleen asiakkaan huolia ja esittää välittävänsä. Todellisuudessa, hyvin harvoin myyjää kiinnostaa tietää asiakkaan sairaskertomus.

Teinilaumat, jotka ovat tulleet kuluttamaan aikaansa

Suuret ja äänekkäät teinilaumat karkottavat helposti muut asiakkaat tiehensä. Kun teinilauma astuu sisään tutkimaan vähän turhankin innokkaasti muotiuutuuksia, myyjä ei voi muuta kuin huokaista.

Henkilö, joka vertailee kauppaa kilpailijaan

kaupan myyjä

Kassat eivät halua kuulla koko työpäiväänsä pelkkää valitusta asioista, joille he eivät voi mitään. 

Asiakas, joka on ottanut elämäntehtäväkseen vertailla kaupan valikoimaa ja hintoja kilpailijaan, koettelee myyjän hermoja. Vinkki tällaiselle asiakkaalle: Mene naapurikauppaan, jos siellä on kerran kaikki paremmin.

Pitkää työuraasi ihmettelevä asiakas

”Vau, olet ollut täällä töissä jo todella monta vuotta!” Tämä lause ei imartele varsinkaan silloin, jos tarkoituksenasi oli jäädä kauppaan ainoastaan kesätöihin.

Video: Videolla paljastetaan, mitkä kommentit saavat ruokakaupanmyyjän hermostumaan. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lähde: Thoughtcatalog

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu