Black Friday -villitys ei vielä näy suomalaisen ostohuumassa, mutta osa verkkokaupoista on kuitenkin mukana tapahtumassa.
Black Friday, eli vapaasti suomennettuna musta perjantai, on amerikkalaista hapatusta: kulutusjuhla kiitospäivän jälkeen. Jossain määrin se on rantautunut myös Suomeen, ja osa verkkokaupoista alentaakin hintojaan perjantaiksi tai koko viikonlopun yli.
Kaupan liiton edunvalvontapäällikkö ja Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkasen mukaan Black Friday ei kuitenkaan näy tilastollisena myyntipiikkinä suomalaisten shoppailuinnossa, vaikka sitä markkinointimielessä hyödynnetäänkin.
Päivästä innostuneet kuluttajat metsästävät alennuksia etenkin Yhdysvalloista, mutta ulkomailta tilatessa kannattaa olla tarkkana.
Muun muassa nämä verkkokaupat osallistuvat Black Friday -tapahtumaan Suomessa:
– Amerikasta tilatessa kannattaa huomioida tullimaksut ja mahdolliset lähetyskulut, muitakin kuluja tilauksen päälle voi tulla. Lisäksi ulkomailta tilatessa kannattaa olla tarkkana, sillä aina ei saa sitä, mitä on luullut ostaneensa, tosin tunnetut ketjut ja kaupat ovat asia erikseen, Loikkanen kertoo.
Milloin tekee hyvät kaupat?
Loikkasen mukaan hyvän tarjouksen tunnistaa omasta tarpeesta – jos saat alennusta tuotteesta, jonka oikeasti haluat ja tarvitset, teet hyvät kaupat.
– Tiedän omastakin kokemuksesta, että alesta saattaa ostaa jotain, mitä ei tarvitsekaan. Paras alennus on tuotteesta, jonka haluat ja tarvitset oikeasti.
Maamme suosituimmat alennuspiikit ovat edelleen tammi- ja heinäkuu, ja suomalainen onkin hyvin hintatietoinen kuluttaja: olemme valmiita odottamaan, että haluamamme tuote tulee alennusmyyntiin.
– Kuulumme niin sanottuun smart shopper -ryhmään, eli menemme hinnan perässä. Siksi suomalaiset kampanjat ovatkin usein hintalähtöisiä verrattuna vaikkapa Italiaan, jossa mennään enemmän brändin perässä, Loikkanen summaa.
Suomalainen on tunnettu luotettavuudestaan
Suomalaisella verkkokaupalla on paljon haasteita ulkomailla, mutta yksi valttikortti meillä on takuuvarmasti hihassamme: luotettavuus.
– Esimerkiksi Venäjällä luotetaan suomalaisiin tuotteisiin ja se on syy, miksi venäläiset tulevat ostoksille Suomeen. Tällä hetkellä he luottavat meidän tuotteisiimme enemmän kuin esimerkiksi venäläisiin.
Suomalaisten luotettavaa mainetta ei ole horjuttanut edes se, että suomalaiseksi mielletty brändi toisensa jälkeen siirtää tuotantonsa ulkomaille.
Mitä pitäisi nykyään ajatella tutusta Suosi suomalaista -sloganista?
– Faktahan on, että suurin osa tavarasta tänä päivänä tuotetaan jossain muualla kuin Suomessa. Suomalainen tuote on suomalainen, kun se on suunniteltu ja designattu Suomessa. Tämä (tuotannon siirtyminen) on hyvin globaali ilmiö – hyvin harva yritys voi kertoa tekevänsä tuotteensa omassa kotimaassaan.
Suomalaisista merkeistä muutama tekee vielä tuotteensa Suomessa, kuten Nanso ja Sievin jalkine.
Loikkanen muistuttaa, että myös sillä, mistä ostat, on väliä. Kun ostat suomalaisesta kaupasta, tuet suomalaista työtä ja autat työntekijöitä pitämään työpaikkansa. Kauppa on merkittävä työllistäjä Suomessa.
– Vaihtaisinkin ehkä Suosi suomalaista -sloganin uuteen Suosi suomalaista kauppaa, Loikkanen sanoo.
8:53
Korjaus 27.11. klo 16.20: Black Fridayta vietetään kiitospäivän jälkeen, ei ennen.